Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Most obrotowy w Nowakowie działa. To jeden z nielicznych takich obiektów w Polsce. 100-metrową przeprawę wybudowano w rekordowym czasie

Anna Szade
Anna Szade
103-metrowy most obrotowy na rzece Elbląg w Nowakowie jest jednym z nielicznych tego typu obiektów w Polsce.
103-metrowy most obrotowy na rzece Elbląg w Nowakowie jest jednym z nielicznych tego typu obiektów w Polsce. Urząd Morski w Gdyni
Zakończyła się budowa 103-metrowego mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie. Powstał w ramach „Drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską cz. II”, realizowanej przez Urząd Morski w Gdyni. To „dwa w jednym”, bo rozwiązuje problemy żeglugowe, ale skorzystają też zmotoryzowani, którzy do tej pory korzystali ze starego mostu pontonowego.

Most obrotowy w Nowakowie działa. Budowano go przez 2,5 roku

Most obrotowy w Nowakowie został dopuszczony do użytkowania. Kierowcy i piesi korzystają z niego od początku lipca. Przeprawa ma z jednej strony usprawnić żeglugę, ale również w znaczący sposób ma wpłynąć na poprawę komunikacji kołowej.

Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton i ma 103 metry długości. Jest to najdłuższy z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych i wybudowanych w ramach drogi wodnej.

- Projekt przekopu Mierzi Wiślanej to niewątpliwie jedno z największych wyzwań konstrukcyjnych i logistycznych w Polsce. Realizowana przez nas budowa mostu, co warto dodać, jednego z nielicznych działających tego typu w Polsce, wraz z odbudową 15 km brzegu, w szczytowych momentach wymagała zaangażowania kilkuset osób oraz 30 jednostek pływających. Warto dodać, że cały projekt zrealizowany został w rekordowym czasie 2,5 roku – mówi Grzegorz Małasiewicz, dyrektor kontraktu i kierownik budowy w Budimex SA.

Przeprawa pontonowa zniknie. Był z nią problem przy złej pogodzie

Oddanie do użytkowania nowego obiektu wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą drogową, pozwoliło wykonawcy na przystąpienie do kolejnego kroku, jakim jest rozbiórka istniejącej przeprawy, stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, czyli mostu pontonowego oraz dokończenie prac, związanych z obudową brzegu w tym rejonie.
Ten stary most to cztery pontony, które stanowią jego przęsła, z których jedno było mechanicznie otwierane. Jeszcze w latach 70. XX w. działał tam prom.

Problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych stał się już tylko wspomnieniem.

- Bardzo istotnym przedsięwzięciem jest tu również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która łączy się z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa, połączone jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most obraca się wokół pionowej osi obrotu, czyli jest odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie kapitanatu, mała przeprawa dla jednostek o „air draft” poniżej 5 m odbywać się będzie na bieżąco – podkreśla Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Drugi etap połączenia Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską. Co dalej?

Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Jak szacuje Urząd Morski, przeprawa wraz z układem drogowym oraz niezbędną infrastrukturą towarzyszącą w postaci m.in. obiektu kubaturowego do obsługi mostu i sieci uzbrojenia terenu kosztowała 38 mln zł netto.

W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną na odcinkach, na których przebudowywane są wały. Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie wraz ze slipem do wodowania jednostek.

Zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy dwudziestotrzykilometrowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawiono nowe oznakowanie nawigacyjne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki