Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz bliżej otwarcia przeprawy na rzece Elbląg. Most w Nowakowie na drodze wodnej do portu w Elblągu po pozytywnych próbach obciążeniowych

OPRAC.:
Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Wideo
od 16 lat
Nowa jakość w komunikacji mieszkańców Wyspy Nowakowskiej z resztą świata coraz bliżej. Urząd Morski w Gdyni poinformował 9 maja 2023 o pozytywnych wynikach prób obciążeniowych mostu obrotowego w Nowakowie. Przeprawa jest budowana na rzece Elbląg w ramach drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Nowy most zastąpi niefunkcjonalny i będący w złym stanie technicznym most pontonowy. Próby odbyły się w kwietniu, kiedy to również przeprowadzono z powodzeniem testowy obrót całej konstrukcji.

Most obrotowy w Nowakowie przeszedł testy

Urząd Morski w Gdyni poinformował o pozytywnych wynikach prób obciążeniowych mostu obrotowego w Nowakowie i przedstawił zaawansowanie prac drugiego etapu przedsięwzięcia „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

- Ponad 100-metrowy nowy most obrotowy w Nowakowie nad rzeką Elbląg z pewnością usprawni żeglugę, ale również w znaczący sposób wpłynie na poprawę komunikacji kołowej. Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową pozwoli na przystąpienie do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy, stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, a mianowicie mostu pontonowego i dokończenie prac, związanych z odbudową brzegu w tym rejonie – informuje Dorota Słabek, naczelnik wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni.

Nowy most to konstrukcja stalowa, której otwarcie jest realizowane przez obrót przęsła do ustawienia wzdłuż nurtu rzeki. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton. Jest to najdłuższy (103 m) z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej.

Jak informuje Urząd Morski wykonawca prowadzi obecnie prace wykończeniowe, pozostała również regulacja mechanizmu obrotowego.

- Po wybudowaniu mostu zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Bardzo istotnym przedsięwzięciem jest tu również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa połączone jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym – stwierdził Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, dodając, że nowa przeprawa znacznie ułatwi komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie kapitanatu, mała przeprawa dla jednostek o wysokości nad linią wody poniżej 5 m odbywać się będzie na bieżąco.

Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu przedsięwzięcia „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km.

Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną do wysokości 2,5 m nad poziomem wody na odcinkach, na których przebudowywane są wały. Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie niskie z pomostami 1,2 m nad wodą wraz ze slipem do wodowania jednostek.

Most obrotowy w Nowakowie jest już niemal gotowy
Most obrotowy w Nowakowie jest już niemal gotowy Przemysław Świderski

- Kończymy zagospodarowanie terenu wokół obiektu. Zaawansowanie prac przy obudowie brzegów wynosi 80 proc. W tej chwili mamy wykonane obudowy na samym początku inwestycji, jak i na samym końcu, natomiast jeszcze 20 proc. pośrodku zostało do dokończenia. Pozostały nam również do zrealizowania roboty czerpalne na odcinku 3,8 km od początku Zalewu w górę rzeki Elbląg. W tej chwili prace te nie są realizowane z uwagi na zapisy decyzji środowiskowej, ponieważ musimy chronić ryby, które odbywają tarło. Prace te zostaną wznowione we wrześniu – relacjonuje Grzegorz Małasiewicz, dyrektor kontraktu i kierownik budowy w Budimex SA.

Jak zaznacza przedstawiciel wykonawcy dotychczas głównym wyzwaniem było zmobilizowanie kadry do wykonania 15 km obudowy brzegów.

- Poprzednie zadania realizowaliśmy na odcinkach rzędu 1,5 km przez 2 lata, a tutaj przez 2,5 roku mamy do zrealizowania 15 km obudowy brzegu, więc jest to ogromna ilość i bardzo duże wyzwanie dla wielu firm podwykonawczych. Mieliśmy również odcinki, które były realizowane pośrodku istniejącego koryta rzeki Elbląg. W obecnej chwili pracuje na budowie 350 osób. W okresie szczytowym pracowało 30 jednostek pływających – dodaje Małasiewicz.

Prace w ramach drugiego etapu rozpoczęły się w kwietniu 2021 roku. Inwestorem przedsięwzięcia „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” jest Urząd Morski w Gdyni. Zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23-km drogi wodnej, łączącej zalew z zatoką, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu praktycznie zakończono już pogłębianie toru wodnego na zalewie na długości 8,2 km oraz wystawianie nowego oznakowania nawigacyjnego.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki