Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Człuchowa pociągiem będzie można pojechać dalej i szybciej. Bajpas kolejowy Człuchów - Wierzchowo Dworzec coraz bardziej realny.

Małgorzata Wojciechowska
Małgorzata Wojciechowska
Małgorzata Wojciechowska
Coraz bardziej realna staje się budowa ośmiokilometrowego odcinka kolejowego na trasie Człuchów - Wierzchowo Dworzec. Dzięki tej inwestycji z Człuchowa będzie można pojechać pociągiem między innymi prosto do Piły i Poznania, a w dalszej perspektywie do Wrocławia i Berlina. Będą mogły też powstać nowe, szybsze połączenia, którymi człuchowianie dojadą do Trójmiasta nawet w 1,5 godziny.

O konieczności budowy bajpasu kolejowego Człuchów - Wierzchowo Dworzec mówi się już od dawna. Takie rozwiązanie umożliwiłoby znaczny wzrost znaczenia stacji w Człuchowie. Pociągi mogłyby wówczas jechać przez to miasto nie tylko w ramach linii Szczecinek-Chojnice, ale także z Chojnic dalej do Piły i Poznania. Okazuje się, że prace nad takim rozwiązaniem są już całkiem daleko posunięte. Gotowe jest między innymi studium wykonalności inwestycji. O założeniach projektu opowiedział podczas konferencji prasowej w Człuchowie poseł Stanisław Lamczyk, który pełni funkcję wiceprzewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury.

- To jest dla Człuchowa, dla tego regionu bardzo dobra informacja. Przywiozłem dokumenty, które już są w studium wykonalności, one są uzgodnione z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - ponieważ tu była kolizja wiaduktu. (...) Także to studium wykonalności ma już taki prawdziwy wymiar. Ten bajpas przywróci Człuchów na mapę kolei. On też udrożni kierunki z Piłą i z Poznaniem i dalej z Gorzowem z tą trasą, która idzie z Bydgoszczy do Trójmiasta i to jest bardzo istotne. (...) Jeśli mamy tutaj dokumentację, to środki do pozyskania na tę inwestycję to będzie łatwo, bo mamy tylko 8 km tej inwestycji, także będziemy tak robili, żeby ująć to, żeby te środki unijne, które teraz przychodzą wykorzystać. - mówił poseł Stanisław Lamczyk.

Na poniższym planie prawdopodobny przebieg bajpasu Człuchów - Wierzchowo Dworzec zaznaczony jest kolorem żółtym. Zielona linia to trasa Człuchów - Chojnice.
Na poniższym planie prawdopodobny przebieg bajpasu Człuchów - Wierzchowo Dworzec zaznaczony jest kolorem żółtym. Zielona linia to trasa Człuchów - Chojnice. Według założeń wygaszeniu ulegnie dotychczasowy odcinek Chojnice - Wierzchowo Dworzec, który na planie zaznaczony jest przerywaną niebieską linią. Małgorzata Wojciechowska

Poseł przekonuje, że plany budowy nowego odcinka to w dużej mierze zasługa samorządu. Nie bez znaczenia jest nowy wizerunek dworców w okolicy zarządzanych bezpośrednio przez miasta - odnowione dworce między innymi w Człuchowie i Chojnicach mają szansę przyciągnąć większą liczbę pasażerów i wpłynąć na pozytywny wizerunek kolei. Zmiany już widać - całkiem niedawno Człuchów otrzymał bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą województwa.

- 4 września ubiegłego roku jechaliśmy pierwszym pociągiem, który połączył Szczecinek i Człuchów z Trójmiastem i nawet dalej ten pociąg przemieszcza na Hel. Mam nadzieję, że doczekamy się też wspólnej podróży z Chojnic przez Człuchów do Wierzchowa i dalej do Piły, Poznania. I ten drugi kierunek też jest istotny, ponieważ Trójmiasto - Kościerzyna - Chojnice - Człuchów - Szczecinek i Szczecin dla mieszkańców Człuchowa i okolic jest bardzo ważny. I tutaj będziemy wzajemnie się dopingować i wspierać, aby ta trasa powstała, a przez to będzie o wiele więcej połączeń dla naszych mieszkańców - mówił burmistrz Człuchowa Ryszard Szybajło.

W 1,5 godziny do Trójmiasta

Niewielki, bo zaledwie ośmiokilometrowy bajpas kolejowy otworzy drogę do nowych połączeń - ich stworzeniem zainteresowana jest spółka PKP Intercity. Według założeń uruchomione mają być dwie dwie pary pociągów na trasie Trójmiasto - Chojnice -Człuchów - Szczecin i następne dwie pary Trójmiasto - Kościerzyna - Chojnice - Człuchów - Poznań.

- I to jest bardzo istotne, bo to są InterCity, czyli one się będą zatrzymywały tylko raz w każdej gminie. To będą tak zwane pospieszne pociągi, a to ma duże znaczenie, ponieważ do Trójmiasta się pojedzie w 1,5 godziny. To naprawdę jest korzystne, bo samochodem się nie zajedzie w tym czasie. No i tutaj liczy się też komfort jazdy, ten czas jest lepiej wykorzystany. Ja też od momentu gdy w terenie trzeba jeździć, to korzystam bardzo często z pociągów - mówi poseł Stanisław Lamczyk.

Wygląda więc na to, że istnieje realna szansa na o wiele szybsze połączenia Człuchowa ze stolicą województwa. To szczególnie ważne dla integracji obrzeża regionu z jego centrum - znacznie łatwiej będzie dojechać na uczelnię czy do pracy w Gdańsku. Człuchowianie mogą też liczyć na łatwiejszy dostęp do lotniska w Gdańsku, a nawet do portu morskiego - w mieście będzie mógł powstać punkt przeładunkowy dla towarów jadących na załadunek do portu.

Ważne jest to, żeby po wybudowaniu bajpasu zadbać o odpowiednią ilość połączeń w nowo powstałych warunkach i dalszy rozwój kolei na naszym terenie. Zwrócił na to uwagę obecny na konferencji Adam Bondarenko, który w zbliżających się wyborach samorządowych startuje do sejmiku województwa. Kandydat nie ukrywa zadowolenia z nowych planów.

- To jest fenomenalna dla mnie wiadomość, że to studium powstało, bo jeszcze do niedawna, a w zasadzie do dzisiaj – byliśmy pełni obaw, czy projekt tej nowej obwodnicy zakłada wiadukty. Dzisiaj dowiadujemy się, że tak, bo to studium właśnie to pokazuje. Nie ukrywam, że to dla mieszkańców tego regionu będzie dużą furtką do wyjazdów i pozbawi nas tego wykluczenia komunikacyjnego. Te wszystkie informacje, które pan poseł przekazał, że będziemy mieli otwarty dostęp do lotniska, do portu, do Trójmiasta i do kolei metropolitalnej to bardzo cieszy, natomiast pewnie rolą wszystkich tych, którzy będą się ubiegać o stanowiska w sejmiku województwa będzie to, żeby tych połączeń było jak najwięcej i będziemy pewnie lobbować z kolei to, żeby Urząd Marszałkowski próbował rozwijać kolej metropolitalną także na rubieże województwa, gdzie się znajdujemy - mówił Adam Bondarenko.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi na budowę. Odcinek kolejowy Człuchów - Wierzchowo Dworzec zgodnie z obowiązującymi zasadami powinien być ukończony jeszcze zanim rozpocznie się budowa obwodnicy Człuchowa. Pieniądze na powstanie bajpasu mają pochodzić z najbliższej transzy funduszy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), a inwestorem będzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Koszt inwestycji nie jest jeszcze znany, jednak można założyć, że budowa każdego kilometra torów pochłonie kilka milionów złotych.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki