Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzły przesiadkowe od Osowej po Bytów

Dr Marcin Wołek, ekspert kolejowy
W poprzednim odcinku cyklu o PKM mój kolega Piotr Skiba, gdański radny, pochylił się nad problemem węzłów integracyjnych kolei z innymi środkami transportu w Gdańsku. Spróbuję wskazać, gdzie powinny znajdować się takie węzły na drodze z Trójmiasta na Kaszuby.

Żukowo. To miasto i jego okolice szybko się rozwijają, bez przesady można powiedzieć, że stanowią już dziś element naszej metropolii. Lokalizacja dworca nie spełnia jednak rosnących oczekiwań mieszkańców. Są zaawansowane plany przesunięcia peronu kilkaset metrów w stronę centrum. Przy nowym przystanku powinien powstać parking dla samochodów i zadaszony parking dla rowerów.
Somonino. Ta miejscowość też rodzi nadzieje na stworzenie węzła przesiadkowego na bazie istniejącej stacji, dla użytkowników samochodów oraz rowerów.

Kościerzyna. Problemem jest niekorzystna, bo daleka od centrum, lokalizacja dworca. Dlatego tu też pierwszym krokiem powinno być stworzenie bezpiecznego parkingu. W takich miastach jak Kościerzyna podróżni, aby dotrzeć z oddalonego od centrum dworca do domu, częściej wybierają transport indywidualny niż np. autobus, choćby przez brak integracji taryfowej. Na budowę parkingów trzeba postawić oczywiście w Kartuzach i, jeśli spełnią się zapowiedzi modernizacji linii Lipusz - Bytów, także w tych dwóch ośrodkach.

A co z integracją kolei z innymi środkami komunikacji zbiorowej? Podam przykład z południa Polski. Raczkuje projekt "Dolnośląskie Koleje Dojazdowe". Zakłada stworzenie cyklicznych, z częstotliwością 30-60 min, rozkładów jazdy pociągów na wszystkich liniach wylotowych z Wrocławia i zakrojoną na dużą skalę integrację taryfową. Projekt DKD zakłada, że wspólny bilet będzie obowiązywał nie tylko w pociągach i komunikacji miejskiej we Wrocławiu (wówczas miałby podobny zasięg oddziaływania co trójmiejski Bilet Metropolitalny), ale też m.in. w autobusach miejskich w Wałbrzychu, Legnicy czy Świdnicy. W przyszłości warto podobne rozwiązania przenieść na pomorski grunt.

Aby móc myśleć o kompleksowych rozwiązaniach, niezbędne są zmiany prawne. Dlatego też w pierwszym etapie należy tworzyć węzły integracyjne w oparciu o stacje, do których podróżni będą w stanie dojechać i bezpiecznie pozostawić samochód bądź rower, by dalszą podróż odbywać pociągiem. Planowana modernizacja linii (m.in. Gdynia - Kościerzyna oraz Reda - Hel) wraz z zakupami i modernizacją taboru powinny uczynić kolej bardziej atrakcyjnym środkiem transportu, m.in. poprzez skrócenie czasu podróży i podniesienie jej komfortu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki