Specjalistyczna jednostka, której budowa kosztowała gigantyczną kwotę przeszło 330 mln złotych, wyposażona jest w największe dźwigi, jakie kiedykolwiek posadowiono na statku. Są to bowiem dwie suwnice o nośności 2,4 tys. ton oraz rozpiętości ramion 30 metrów.
Dzięki takim właśnie, imponującym parametrom prototypowa barka, pierwsza tego typu, zrealizowana kiedykolwiek w historii w polskich stoczniach, uczestniczyła będzie w budowie mostu, po którym przebiegać ma wspomniana autostrada wzdłuż wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim.
Jest to departament zamorski Francji, położony 200 km na południowy zachód od znacznie bardziej znanego Mauritiusu. Most, na którym posadowiona zostanie autostrada, będzie olbrzymi. Mierzyć ma 5,4 km, stanowiąc jednocześnie najdłuższy, francuski wiadukt morski. Aż 48 z 50 jego podpór umieszczonych zostanie w oceanie. Aby było to możliwe, barka z Gdyni przenosić będzie z lądu, transportować przez 20 kilometrów i precyzyjnie umieszczać na swoim miejscu elementy ważące tysiące ton. Ze względu na specyficzny kształt jednostkę, której portem macierzystym został Le Havre, nazwano „Zourite”.
- W lokalnym narzeczu z wyspy Reunion oznacza to małą ośmiornicę - wyjaśnia Patrick Kadri, prezes Vinci Construction Grands Projects, lidera francuskiego konsorcjum, odpowiedzialnego za budowę wiaduktu.
Do skonstruowania gdyńsko-francuskiego „Zourite” zużyto aż 6,8 tys. ton stali . Barka o długości ponad 106 metrów i szerokości 49 m waży tyle, co ...1360 dorosłych słoni. Jednostka nie dotrze na miejsce pracy sama. W doprowadzeniu na Ocean Indyjski pomoże jej ciężarowiec wpływny - flo-flo heavy-lift vessel. Potem „ośmiornica” zacznie pracę.
Marcin Lenart
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?