- Kontynuowanie remontu Sołdka umożliwi nam druga transza dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, któremu podlegamy - zaznacza Jerzy Litwin, dyrektor CMM. - Ogłosiliśmy już przetarg na jego wykonanie i oczekujemy na najbardziej korzystne oferty stoczni. Z uwagi na przepisy dotyczące procedur przetargowych nie możemy jeszcze podać przewidywanych kosztów remontu statku. Tym razem wyremontowane będą skrajnik dziobowy statku, od dziobnicy do grodzi i pierwsza ładownia. Jest to rejon, który dotychczas nie był udostępniony do zwiedzania. Remont zabezpieczy więc dziobową część parowca i jednocześnie pozwoli na powiększenie powierzchni wystawienniczej o odnowioną ładownię.
Prace stoczniowe na Sołdku, po podniesieniu go na doku pływającym, obejmą najpierw pomiary grubości blach poszycia i innych elementów konstrukcyjnych, demontaż balastu oraz opuszczenie kotwic i łańcuchów kotwicznych. Potem oczyszczony zostanie skrajnik dziobowy, w tym komora łańcuchowa oraz wymienione wręgi burtowe, pokładniki pokładu głównego oraz naprawione międzywręgi i gródź zderzeniowa. W rejonie ładowni nr 1 mają być dokonane tylko niezbędne, miejscowe naprawy owręża poszycia burtowego. Wyremontowane zostaną też pokrywy luków ładowni i wykonane ich nowe, gumowe uszczelnienia.
Na parowcu mają być wymienione stalowe elementy konstrukcyjne o łącznej masie ponad 1 tony. Statek, po odholowaniu do stoczni, ma pozostawać na doku 10 dni. Jego remont będzie nadzorowany przez Polski Rejestr Statków.
Sołdek, zbudowany w Stoczni Gdańskiej w 1949 roku, jest pływającym eksponatem CMM od roku 1981. Funkcję pływającego muzeum pełni od roku 1985.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?