Zdaniem Tomasza Olszewskiego, dyrektora Działu Powierzchni Magazynowo - Przemysłowych w Europie Środkowo - Wschodniej Jones Lang LaSalle, nie tylko zwiększają się przeładunki w terminalach, ale i możliwość obsługiwania w nich największych statków. W przypadku terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA, mogą być w nim obsługiwane gigantyczne kontenerowce o pojemności do 18 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych. Umożliwia to przekierowanie do
Polski strumienia towarów transportowanych drogą morską, które przeładowuje się głównie w portach zachodnio-europejskich. Poprawa infrastruktury portowej może z czasem doprowadzić do strategicznych zmian w zarządzaniu łańcuchem dostaw ładunków skonteneryzowanych przez firmy krajowe i z naszego regionu Europy. Zatem można zakładać, że coraz częściej będą one kierować swoje towary właśnie do polskich terminali.
Postępująca konteneryzacja w wymianie towarowej i w transporcie morskim, przy wzroście liczby przewożonych kontenerów, jest jednym z ważniejszych trendów w światowym handlu od początku lat 90. Z analiz OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development), będącej międzynarodową organizacją współpracy i rozwoju gospodarczego, wynika, że towary transportowane w standartowych kontenerach stanowią 25 proc. globalnego handlu. Mimo, że niemal połowa kontenerów jest załadowywana i rozładowywana ze statków w portach dalekowschodnich, Europa pozostaje istotnym regionem w światowym handlu i to przez porty trafia do niej znacząca część dostaw z innych kontynentów.
Do portów o strategicznym znaczeniu dla Europy należą te, które leżą na linii Hawr we Francji - Hamburg w Niemczech. Trzeba jednak doceniać potencjał rozwijających się gospodarczo krajów leżących w Europie Środkowo - Wschodniej i nadbałtyckich regionów Rosji. Na przykład PKB Polski wzrósł, od jej wstąpienia w 2004 roku do Unii Europejskiej, o 72 proc. Rosnące wskaźniki importu i eksportu oraz umacniający się trend konteneryzacji powinny stać się głównym motorem napędzającym popyt na usługi portowe zarówno w Polsce, jak i najbliższym jej regionie europejskim. O nowych lokalizacjach i rozwoju terminali kontenerowych decydują też infrastruktura oraz dostępność nawigacyjna portów. Armatorzy eksploatują coraz większe kontenerowce, co zmniejsza koszty jednostkowych przewozów. Ze względu na ograniczenia nawigacyjne na Bałtyku, największe statki nie korzystały z usług leżących nad nim portów. Przełomową była decyzja Maersk Line, czołowej firmy żeglugowej na świecie, która jako pierwsza uruchomiła bezpośrednie połączenie portów dalekowschodnich z terminalem DCT Gdańsk SA.
W Gdańsku, Gdyni i Szczecinie - Świnoujściu działa 6 dużych morskich terminali kontenerowych. W ostatnich 5 latach ich zdolności przeładunkowe podwoiły się i wynoszą 1, 6 mln TEU.
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?