Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Znakomite ubiegłoroczne wyniki przeładunków dały gdańskiemu portowi awans do 10 największych portów w Europie

Jacek Klein
Jacek Klein
Na koniec 2023 r. Port Gdańsk wskoczył na 9. miejsce w Europie. Wśród portów Unii Europejskiej jest jeszcze wyżej - na 7. pozycji.

Zaledwie cztery lata temu gdański port plasował się pod koniec drugiej dziesiątki (18 miejsce). Trzy lata temu poprawił się o jedną pozycję, by w kolejnym roku skoczyć na miejsce 13. Ubiegły rok to już 9. lokata.

- Wyprzedziliśmy takie portowe tuzy jak Marsylia, Walencja, a nawet Amsterdam. ⛴ Na wyciągnięcie ręki mamy francuską Haropę. O ile podium od lat jest bez zmian, tak w pierwszej dziesiątce sporo roszad. Co ważne, wszystkie porty z pierwszej dziesiątki zanotowały spadki przeładunków, poza Portem Gdańsk i Noworosyjskiem nad Morzem Czarnym - pochwalił się Zarz ad Morskiego Portu Gdańsk w mediach społecznościowych.

Największym portem europejskim od dekad jest Rotterdam. W ubiegłym roku przeładowano w nim prawie 440 mln ton. O prawie 30 mln mniej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu jest zespół portowy Antwerpia-Brugia z przeładunkami prawie 270 mln ton, o prawie 20 mln mniej niż 2022 roku. Na trzecim miejscu jest Noworosyjsk z przeładunkami ponad 160 mln ton. Czwarty Hamburg po niezbyt dobrym roku osiągnął wynik 114 mln ton nieznacznie wyprzedzając Ust-Ługę.

Kolejne porty są już w bezpośrednim zasięgu Gdańska. Jeśli dynamika przeładunków utrzyma się gdański port może wyprzedzić Haropę, Kontancę, a nawet Algeciras i zająć szóste miejsce.

Znakomite ubiegłoroczne wyniki przeładunków dały gdańskiemu portowi awans do 10 największych portów w Europie
Port Gdańsk

Przypomnijmy, że największy polski port przekroczył kolejną barierę przeładunków. Blisko 81 mln ton, oznacza wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. Najwyższe wzrosty procentowe zanotowały towary agro (wzrost o 60 proc.). Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton (rok wcześniej ok. 2 mln t). Największy wpływ na rekordowe wyniki miały jednak paliwa płynne. Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln ton (w 2022 r. - 25,5 mln t).

Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów. Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln ton ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii.

Rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy (wynosił 65 mln zł).

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki