Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przedłużenie SKM-ki do dzielnic południa Gdańska ma powstać do 2029 roku. Porozumienie Gdańska z samorządem wojewódzkim

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Samorząd województwa pomorskiego podpisał z Gdańskiem 20 listopada ramowe porozumienie o współpracy przy przedłużeniu linii kolei aglomeracyjnej na górny taras Gdańska. Pierwszym efektem porozumienia jest przetarg na projekty wykonawcze, który zostanie ogłoszony lada dzień. Te mają powstać do 2026 roku, budowa zakończyłaby się w 2029. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 2 mld zł.

Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego i Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, podpisali 20 listopada 2023 roku umowę ramową dotyczącą budowy linii kolei miejskiej z gdańskiej Oruni do dzielnicy Kowale. Podczas uroczystości zapowiedziano przetarg na projekty wykonawcze z uzyskaniem wszelkich niezbędnych uzgodnień i pozwoleń na budowę dla samej linii kolejowej oraz związanych z nią „Nową Świętokrzyską” i „Nową Sandomierską”. Dokumenty miałyby być gotowe do 2026 roku. Zamawiającym będzie Pomorska Kolej Metropolitalna należąca do samorządu wojewódzkiego.

PKM Południe z nową linią

- Ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór projektanta tych trzech zadań nastąpi w najbliższych dniach, to kwestia tygodnia – poinformował Grzegorz Mocarski, prezes PKM.

Szacowany koszt projektów to ok. 50 mln zł. Miasto przeznaczyło na etap projektowy 28 mln zł, 7 mln zostało już wydanych na wcześniejsze dokumenty studialne. Samorządy miasta i województwa podkreślają, że z własnych budżetów i regionalnych środków europejskich nie byłyby w stanie sfinansować przedsięwzięcia.

- Kiedy patrzymy na dotychczasowe inwestycje w naszym mieście, to jedną z największych była pudowa tunelu pod Martwą Wisłą wraz z przebudowaną trasą Słowackiego, koszt – ok. miliard zł. Dzisiaj rozmawiamy o projekcie, którego wartość szacuje się na 2 mld zł – zaznaczyła podczas podpisania umowy Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Gdańsk i samorząd województwa pomorskiego razem wybudują linię PKM Południe

- Wynegocjowaliśmy przez ostatnie miesiące umowę, która nie była umową łatwą – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa. - W grę wchodzą duże pieniądze. Trzeba było ustalić podział środków finansowych; wielkości zaangażowania miasta Gdańska i samorządu regionalnego.

Umowę negocjowali obecni również przy podpisaniu porozumienia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Leszek Bonna, wicemarszałek Pomorskiego. Bonna poinformował, że podział obciażeń to 40 do 60, między województwem a miastem.

- Filozofia tej inwestycji jest zupełnie inna, niż PKM-ki, z którą mamy dziś do czynienia. Inwestycja będzie w terenie mocno zurbanizowanym – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, nawiązując do bardziej podmiejskiego charakteru dotychczas wybudowanej kolei samorządowej, łączącej Gdańsk i Gdynię z regionem, przez lotnisko.

PKM Południe w Gdańsku

Częstotliwość ruchu pociągów na nowej linii miałaby być taka sama jak na głównej linii SKM Gdańsk-Wejherowo. Wokół 6 przystanków od Oruni do końcówki „Gdańsk Kowale” mają powstać węzły przesiadkowe, centra usług, biurowce i miejsca aktywności społecznej. Budowa miałaby się zakończyć w 2029 roku.

Pomysł na skomunikowanie dzielnic górnego tarasu Gdańska z centrum koleją aglomeracyjną pojawił się na przełomie lat 60. i 70. Powrócono do niego w trakcie budowy PKM. Dotąd przygotowane zostało przez Biuro Rozwoju Gdańska tzw. studium korytarzowe, 3,5 roku temu kosztem 5 mln zł rozpoczęto prace nad gotowym już studium uwarunkowań techniczno-ekonomiczno-środowiskowych.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki