W relacji Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa jeździć będzie natomiast 16 pociągów, a częstotliwość pozostanie na obecnym poziomie. Pasażerowie dojechać będą mogli na lotnisko średnio co 15 minut.
- Tym samym zrealizowaliśmy wszystkie wnioski, złożone w imieniu PKM do nowego, grudniowego rozkładu jazdy - mówi Ewa Symonowicz- Ginter z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Poznaliśmy ponadto niektóre szczegółowe założenia wspomnianego wcześniej rozkładu. Jak na razie są to dane nieoficjalne.
Na trasie do Gdyni w dni robocze pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kursować będą co 15-20 min. Jest to częstotliwość zadowalająca. Ale są także mankamenty. Nie będzie, niestety, stałych odstępów między kursami, jak w przypadku Szybkiej Kolei Miejskiej.
Z kolei w dni wolne częstotliwość w relacji Wrzeszcz - Lotnisko - Gdynia wynosić ma około 40-60 min.
Natomiast od grudnia wszystkie pociągi kartuskie PKM będą kursować bezpośrednio z i do Gdańska Głównego, z wyjątkiem jednego szynobusu z rana. Ten wyjedzie z Gdyni. Także do tego miasta, a konkretnie do bazy kolejowej w Cisowej, realizowany będzie kurs powrotny.
Przystanki PKM w Gdańsku. Sprawdź dokładne lokalizacje [ZDJĘCIA, OPISY, MAPA]
Istotnym mankamentem nowej oferty będą kilkuminutowe postoje wielu pociągów w relacji Wrzeszcz - Gdynia w Osowej lub przy lotnisku. W większości przypadków wynosić będą po ok. 5 min, ale niektóre nawet po ok. 8-10 min. Jaki będzie tego powód? Przedstawiciele SKM, którzy obsługiwać będą linię PKM, nie chcą jak na razie na ten temat spekulować.
- Rozkład jazdy nie jest jeszcze do końca zatwierdzony - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM.
Jak też ustaliliśmy, od grudnia przejazd z Gdyni na lotnisko trwać będzie około 22 min, oczywiście w przypadku braku wspomnianych wcześniej postojów.
Z Kartuz do Gdańska Głównego, już bez oczekiwania na mijankę w Żukowie, dojedziemy w godzinę.
Nie będzie, niestety, bezpośrednich połączeń Kartuzy - Kościerzyna. Według wstępnego projektu rozkładu, na linii Somonino - Kościerzyna kursować będzie tylko jeden pociąg dziennie, w dni robocze po południu. Konkretnie będzie to połączenie Gdynia - Somonino - Kartuzy i z powrotem, skomunikowane w Somoninie obustronnie z pociągiem z i do Kościerzyny. Nie będzie natomiast analogicznego pociągu w szczycie porannym. Zatem na razie z Kartuz do Kościerzyny nie będzie atrakcyjnego połączenia kolejowego. Konieczność jazdy z Kartuz do Żukowa i potem z Żukowa do Kościerzyny nie jest propozycją, która może ucieszyć pasażerów.
W porównaniu z rozkładem do Kartuz, obowiązującym od 1 października, ten grudniowy ma być bardziej korzystny. Prawdopodobnie znacznie skrócą się czasy przejazdu. Głównie dzięki temu, że zdecydowana większość pociągów nie będzie już miała mijanek w Żukowie Wschodnim, co oznaczało przymusowe postoje. Niestety, od początku października pasażerowie muszą przygotować się na takie sytuacje.
Mimo tych mankamentów na Kaszubach i tak zapanowała radość. Mieszkańcy tego regionu będą mogli znacznie łatwiej dotrzeć na zakupy do Galerii Bałtyckiej, w przyszłości także Centrum Handlowego Riviera, a w Gdyni również na mecze i koncerty na stadionie miejskim i w hali widowiskowo-sportowej.
- Projekt PKM powinien być dalej rozszerzany, aby docelowo skomunikować cały region przez Kościerzynę, aż do Chojnic czy Człuchowa, a również do Lęborka - twierdzi Hubert Lewna, działacz kaszubski, radny Sejmiku Województwa Pomorskiego. Trzeba zrobić wszystko, żeby PKM nie pozostała kosztowną inwestycją tylko dla Gdańska, Sopotu i Gdyni i nie była kolejnym dowodem, że największe dotacje przyczyniają się do wzrostu poziomu życia w metropolii, niedostatecznie uwzględniając mieszkańców z głębi Kaszub.
Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?