Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorscy przedsiębiorcy chcą powstania Drogi Zielonej

Redakcja
Wspólny apel Pracodawców Pomorza oraz pomorskich izb inżynierskich dla budowy Drogi Zielonej
Wspólny apel Pracodawców Pomorza oraz pomorskich izb inżynierskich dla budowy Drogi Zielonej
Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zmniejszyło ruch w centrum Gdańska, ale pogorszyło warunki przejazdu przez dzielnice północne, leżące przy Pasie Nadmorskim. Proponowanym przez władze miasta rozwiązaniem tego problemu jest dokończenie tzw. Drogi Zielonej prowadzącej od obwodnicy do przeprawy pod Martwą Wisłą. W środę projekt ten poparli Pracodawcy Pomorza, Izba Projektowania Budowlanego oraz Pomorski Okręg Izby Inżynierów Budownictwa. Wystosowali w tej sprawie wspólny apel do władz miasta i województwa.

- Odnosimy wrażenie, że w dotychczasowej dyskusji na temat tej trasy głos przedsiębiorców i ekspertów z dziedziny komunikacji był niesłyszany - tłumaczył inicjatywę Franciszek Rogowicz, przewodniczący POIIB.

- Słyszymy od przedsiębiorców z północnych dzielnic, że po otwarciu Tunelu pod Martwą Wisłą dojazd do pracy zajmuje godzinę a nawet półtorej, dlatego Droga Zielona i tunel pod Pachołkiem to  bardzo potrzebna inwestycja - dodawał Zbigniew Canowiecki, prezes zarządu Pracodawców Pomorza.

Przedsiębiorcy są zgodni - odpowiednia komunikacja jest konieczna dla utrzymania istniejących i rozwoju nowych miejsc pracy, co można zaobserwować chociażby w Oliwie.

Brakującymi fragmentami Drogi Zielonej jest tzw. ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (z ewentualnym przedłużeniem ulicą Nową Kielneńską do Obwodnicy Metropolitalnej) oraz tzw. Zielony Bulwar - czyli odcinek od Ergo Areny przez nadmorskie dzielnice do Tunelu pod Martwą Wisłą.

- Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem, już praktycznie nie  budzą żadnego społecznego sprzeciwu. Ostatnio te inwestycję poparło 7 tys. mieszkańców Osowej. Większy opór mieszkańców budzi odcinek nadmorski, dlatego zaproponowaliśmy jednojezdniowy, przyjazny pieszym projekt „Zielonego Bulwaru" - podkreślał Jan Kosiedlowski, przewodniczący IPB, który przygotowaywał koncepcję Bulwaru dla władz Gdańska.

Nowa Spacerowa z tunelem ma być dwujezdniową trasą z dwoma pasami ruchu w obie strony. Potem na Bulwarze droga ma zwężać się  do jednej jezdni, by znów dwiema biec na odcinku od skrzyżowania al. Jana Pawła II i Hallera do wjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą.

- Skrócenie długości drogi o 5 proc, czasu przejazdu od obwodnicy do północnych dzielnic o 15-17 proc., poprawa bezpieczeństwa polegająca na „wyciągnieciu” znacznej liczby samochodów z małych uliczek - to tylko niektóre z zalet budowy Drogi Zielonej, kóre podkreślał gość środowego spotkania, dr hab. inż. Kazimierz Jamroz z Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej.

Przedsiębiorcy chcą, aby budowa Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem związana była jednocześnie z rewitalizacją Starej Oliwy i Opactwa Cystersów, o co mocno zabiega również ks. abp. metropolita Gdański Sławoj Leszek Głódź.

Czytaj więcej na ten temat:

Arcybiskup Głódź poparł Drogę Zieloną w Gdańsku. Radni PiS mają kłopot

Na spotkaniu pojawili się także przedsiębiorcy z Jelitkowa, w pobliżu terenu których Droga Zielona miałaby przebiegać. Obawiają się oni, podobnie jak mieszkańcy nadmorskich dzielnic, że Zielony Bulwar zostanie rozjeżdzony przez ruch tranzytowy, kierujący się z i do tunelu pod Martwą Wisłą.

- Dlatego zaproponowaliśmy Zielony Bulwar - z dużą liczbą skrzyżowań i przejść dla pieszych, wątpię żeby kierowcy tirów chcieli tędy jeździć - odpowiadał wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Maciej Pietrzak
ZDJĘCIA: Karolina Misztal

 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki