MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Osowa czeka na autobus

Paweł Rydzyński
Nie ustaje dyskusja co zrobić, by poprawić funkcjonowanie komunikacji w Osowej. Na zaprezentowane przez nas pomysły Bartosza Milczarczyka z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego zareagowali gdańscy radni.

Burza rozpętała się po nagłym zamknięciu przez właściciela prywatnej linii 820 firmy Planetobus (kursowała do Osowej al. Grunwaldzką i ul. Spacerową). ZTM zdecydował o wydłużeniu od lotniska do Osowej trasy linii B, przy okazji wycofując ją z Grunwaldzkiej oraz Słowackiego i kierując przez Piecki. Na nowej trasie badana jest frekwencja. A Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska nie wyklucza kolejnej zmiany trasy za kilka tygodni. Pod uwagę brane jest skierowanie linii B ponownie na al. Zwycięstwa (tak by zapewniała dojazd z centrum do ACK i na politechnikę), a potem ul. Traugutta i Sobieskiego na Piecki.

- Moim zdaniem, badania wykażą, że optymalna była trasa autobusu 820 - mówi radna PO Małgorzata Chmiel.

Bartosz Milczarczyk proponuje m.in. ponowne skrócenie linii B do lotniska, ale w zamian uruchomienie pospiesznego autobusu D, kursującego z centrum przez Piecki, Słowackiego i potem obwodnicą do Osowej. Chciałby też, by trasa "osowskiej" linii 169 była wydłużona z Oliwy do Wrzeszcza.

- Denerwują mnie trasy dublujące linie tramwajowe i SKM. Lepiej dbać o większą częstotliwość SKM i częste połączenia "poprzeczne", jak w normalnym mieście z metrem - mówi Kazimierz Koralewski, radny PiS.

- Dodatkowa linia rozładowałaby problemy, ale nie sądzę, by decydenci zgodzili się na to bez podstaw ekonomicznych - dodaje Małgorzata Chmiel. Radna zwraca uwagę, że autobusy kursują po obrzeżach Osowej, a nie wjeżdżają w głąb osiedla ze względu na fatalny stan dróg. Ten problem powinna rozwiązać przebudowa ul. Jednorożca, przecinającej Osowę na pół.

- Projekt wykonano już dawno. Mamy kłopoty z wykupem gruntu pod tę ulicę od jednego z właścicieli - przyznaje radna Chmiel. - Pilnuję jednak sprawy i wydaje mi się, że lada dzień uda się miastu podpisać akt notarialny zamiany gruntów. Wtedy natychmiast wystąpimy o pozwolenie na budowę.

Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, gdańscy miłośnicy komunikacji pracują nad kolejnymi projektami zmian. W zanadrzu mają m.in. propozycje uruchomienia linii midibusowej między lotniskiem a Osową (to wiązałoby się ze skróceniem linii B) oraz uruchomienia linii ekspresowej z centrum do lotniska, a może i do Osowej. Obecnie prowadzą prace nad wyborem przebiegu linii (chodzi tu m.in. o Trasę W-Z) i analizę ekonomiczną. Dodajmy, iż z sugestii organizacji zrzeszających miłośników władze miasta i ZTM korzystały nie raz. Hobbyści pomagali też w kontrolowaniu autobusów nowych, prywatnych przewoźników w Gdańsku w pierwszych dniach stycznia.

- Przypominam, że w obecnym budżecie nie ma ani złotówki na nowe "wozokilometry" - zwraca uwagę Maciej Lisicki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki