Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy terminal w Gdańsku

Jacek Sieński
Holownik Meteor przyholował z Finlandii do Gdańska ponton z 3 zbiornikami na asfalt
Holownik Meteor przyholował z Finlandii do Gdańska ponton z 3 zbiornikami na asfalt
Terminal przeładunkowy mas bitumicznych (asfaltu) zbudowany zostanie w wewnętrznym porcie gdańskim, na terenie Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych Fosfory.

Inwestorem jest fińska firma Baltic Port Service Oy w Turku, eksploatująca podobne terminale portowe w Finlandii, Estonii i Szwecji.

Mirosław Piepka, rzecznik prasowy GZNF Fosfory, poinformował, że terminal firmy BPS będzie rejonem magazynowania i załadunków na statki mas bitumicznych, a w przyszłości także ich wyładunków, w relacji importowej. Fiński inwestor poszukiwał terenu przylegającego do nabrzeża portowego. Takim terenem, zlokalizowanym przy nabrzeżach Chemików i Przemysłowym, dysponują gdańskie Fosfory. Dotychczas był on wykorzystywany przez zakłady jako rezerwowy plac składowy. Po pewnych zmianach w organizacji gospodarki magazynowej możliwe stało się zaproponowanie Finom wydzierżawienie placu.

Pertraktacje handlowe GZNF z firmą BPS, dotyczące nowej inwestycji portowej, prowadzono niemal rok. Ale ich efektem jest umowa, podpisana 20 września, na podstawie której fiński inwestor będzie dzierżawił teren przez 10 lat, z możliwością jej przedłużenia do 30 lat. Zgodnie z drugą umową, terminal firmy BPS będą obsługiwać gdańskie Fosfory, mają m.in. dostarczać parę technologiczną, umożliwiającą przeładowywanie podgrzanych mas bitumicznych.

W terminalu zainstalowanych będzie przynajmniej sześć zbiorników z systemami służącymi ich napełnianiu i opróżnianiu z asfaltu oraz załadunkom na statki. Przy nabrzeżu Przemysłowym portu gdańskiego 20 października wyładowano już pierwsze trzy zbiorniki, przywiezione z Finlandii, na pontonie przyholowanym przez fiński holownik Meteor. Dwa z nich mają wysokość po 15 m i średnicę - po 27 m, masę - po 160 ton i pojemność - po 8 tys. m sześc. Trzeci, mniejszy zbiornik, waży 60 ton.
Fińska baza portowa ma obsługiwać ładunki mas bitumicznych największego polskiego ich dostawcy (około 80 proc. produkcji), jakim jest firma Lotos Asfalt, spółka z Grupy Lotos. Obok gdańskiej rafinerii Lotosu, asfalty drogowe i inne wytwarzają rafinerie w Jaśle i w Czechowicach - Dziedzicach z Grupy Lotos. W tym roku spółka Lotosu powinna dostarczyć łącznie ponad 800 tys. ton mas bitumicznych. Do roku 2012 jej roczne możliwości produkcyjne mają wzrosnąć do 1,3 mln ton asfaltów. Na eksport, m.in. do krajów nadbałtyckich, przeznaczone jest około 30 proc. mas bitumicznych.

Obok terminalu asfaltowego BPS, w porcie gdańskim planowana jest budowa i rozbudowa kolejnych nowych terminali przeładunkowych. Na obszarze Portu Północnego belgijska firma Sea - Invest, do której należy Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Port Północny w Gdańsku oraz Arcelor Mittal Poland SA, właściciel spółki Rudoport w Gdańsku, mają zbudować wielki Terminal Przeładunkowo-Składowy Suchych Ładunków Masowych. W Porcie Północnym ma być zbudowana duża baza paliw PERN, a rozbudowana baza magazynowa paliw (połączona z portem) tego przedsiębiorstwa w Gdańsku Górkach Zachodnich. W przyszłości rozbudowany będzie wielki terminal kontenerowy DCT Gdańsk SA. W wewnętrznym porcie gdańskim ma powstać terminal gazowy LPG.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki