Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię

Artykuł sponsorowany
Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię. To hasło kolejnej, trzyletniej kampanii, promującej profilaktykę nowotworową wśród mieszkańców województwa pomorskiego, organizowanej przez spółkę COPERNICUS Podmiot Leczniczy. Tym razem kampania realizowana jest w ramach projektu „Profilaktyka raka jelita grubego szansą na wydłużenie aktywności zawodowej mieszkańców województwa pomorskiego”.

Projekt oferuje edukację w zakresie profilaktyki nowotworowej oraz bezpłatne badanie kolonoskopowe mieszkańcom województwa pomorskiego w wieku 50-65 lat, którzy nie mają objawów raka jelita grubego, a także w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie wykonywali badania kolonoskopowego. Z badań mogą skorzystać również osoby młodsze, tj. w wieku 40-50 lat bez objawów raka jelita grubego, które miały w rodzinie krewnego pierwszego stopnia (rodzice, rodzeństwo, dzieci) z rakiem jelita grubego, lub osoby w wieku 20-40 lat pochodzące z rodziny z zespołem Lyncha. Zapisów można dokonywać poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.kolonoskopia-pomorze.pll lub poprzez kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem 58 727 01 30. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Głównym celem projektu profilaktyki raka jelita grubego jest zmniejszenie zachorowalności i umieralności mieszkańców województwa pomorskiego na ten typ nowotworu, przełamanie bariery wstydu oraz zwiększenie świadomości odnośnie wysokiej skuteczności i potrzeby wykonywania badań. Rak jelita grubego i odbytu jest trzecim najczęściej występującym na świecie nowotworem u mężczyzn (660 000 przypadków, 10%) i drugim u kobiet (570 000 przypadków, 9%). Prawie 60% zachorowań występuje w krajach rozwiniętych. W Polsce w 2015 roku na nowotwory raka jelita grubego zachorowało 18 457 osób (źródło: Krajowy Rejestr Nowotworów).

Projekt będzie realizowany na terenie całego województwa pomorskiego. Działania informacyjno- -edukacyjne, czyli główne aktywności realizujące podstawowy cel projektu, poza dużymi aglomeracjami będą się skupiały również na powiatach zwanych „białymi plamami”, czyli tych o najniższej zgłaszalności na badania profilaktyczne w zakresie wykonywania badań kolonoskopowych, do których należą powiaty: sztumski, bytowski, chojnicki, człuchowski, kościerski, starogardzki oraz kwidzyński.

Hasło kampanii promującej projekt: „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię” ma na celu zwiększenie świadomości w zakresie potrzeby wykonywania badań profilaktycznych, przełamywać barierę wstydu, a także zwiększać udział mieszkańców w badaniach. Jej zadaniem jest dotarcie do jak najszerszej liczby mieszkańców Pomorza.

Głównym realizatorem projektu i zarazem Partnerem Wiodącym jest COPERNICUS PL Sp. z o.o. –jeden z największych pomorskich samorządowych podmiotów leczniczych. Spółka w swojej strukturze posiada dwie pracownie endoskopowe w lokalizacjach: Szpital św. Wojciecha i Szpital im. M. Kopernika, gdzie będą wykonywane badania, oraz Wojewódzkie Centrum Onkologii, będące specjalistycznym ośrodkiem zajmującym się problematyką chorób nowotworowych. Dzięki temu

Copernicus zapewnia wszystkim zainteresowanym pomoc i wsparcie zarówno w zakresie profilaktyki, jak i opieki medycznej.

Partnerami projektu są Pomorski Związek Pracodawców Ochrony Zdrowia – stowarzyszenie skupiające placówki medyczne z terenu województwa pomorskiego, Fundacja OnkoRejs – Wybieram Życie oraz Przychodnia BaltiMed sp. z o. o. sp. k. Szczegółowa lista placówek partnerskich, które będą organizowały spotkania edukacyjno-informacyjne dotyczące profilaktyki raka jelita grubego, zostanie udostępniona wkrótce. Więcej informacji znajduje się na stronie poświęconej projektowi www.kolonoskopia-pomorze.pl lub pod numerem telefonu 58 727 01 30.

W zakresie realizacji badań kolonoskopowych ośrodkami współpracującymi będą: Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie oraz Medpharma Zakład Opieki Zdrowotnej S.A. w Starogardzie Gdańskim.

Za kampanię odpowiada Strategia 360, trójmiejska agencja z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży marketingowej. Przy tworzeniu kreacji, agencja zaprosiła do współpracy trójmiejską rysowniczkę, Agnieszkę Szczepaniak, pracującą pod pseudonimem PaplaLAla. W ramach 3-letniej kampanii powstanie seria rysunków satyrycznych, które będą w lekki i humorystyczny sposób uświadamiać mieszkańców o potrzebie wykonania badań kolonoskopowych oraz niwelować barierę wstydu dotyczącą kolonoskopii.

W ramach promocji projektu w województwie pomorskim zaplanowane zostały takie działania, jak: kampania radiowa, outdoor, reklama prasowa, strona internetowa, media relations, współpraca z blogerami i influencerami, kampania w social mediach oraz seria eventów, w tym odsłonięcie murali z rysunkami satyrycznymi PaplaLAla, zaskakujące działania w przestrzeni publicznej czy współpraca z Fundacją OnkoRejs – Wybieram Życie podczas organizacji „Marszu białymi plamami”. W kolejnych latach pojawią się między innymi pokazy mappingu 3D, które w widowiskowy sposób będą przekazywały treści edukacyjne dotyczące profilaktyki raka jelita grubego.

Agnieszka Szczepaniak (PaplaLAla) – jedna z najbardziej znanych kobiet-rysowniczek w Polsce. Artystka od wielu lat związana jest z Trójmiastem. Swoje komiksy prezentowała m.in. w Moskwie, Kownie, Rydze, Linzu, Sztokholmie, Warszawie, Bydgoszczy, Łodzi i w Trójmieście. Ilustracje publikowała m.in. w Gazecie Wyborczej, Dzienniku Bałtyckim, Wysokich Obcasach, Dzienniku Metro. Stworzyła komiksowe serie dla portalu polki.pl i e-teatr.pl oraz dla Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Jej rysunki znalazły się̨ w antologiach: Polski komiks kobiecy i PolishFemaleComics: Doubleportrait.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki