Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Gdyni będzie uruchomione. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo bez lotów pasażerskich, miasto stawia na General Aviation

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo Przemysław Świderski
Lotnictwo ogólne ma być podstawą do funkcjonowania Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo. Władze miasta tłumaczą, że popyt na infrastrukturę i usługi obejmujące sektor lotnictwa ogólnego w ostatnich latach mocno wzrosły. Gdyńskie lotnisko nie będzie obsługiwało regularnych połączeń rejsowych ani czarterów.

Włodarze miasta doprowadzają do końca negocjacje z Komisją Europejską w sprawie modelu funkcjonowania lotniska. Ma być on oparty na General Aviation, czyli lotnictwie ogólnym, obejmującym cały ruch lotniczy (prywatny i komercyjny), z wyłączeniem lotów rozkładowych oraz wojskowych.

Taka decyzja oznacza porzucenie pomysłu na obsługiwanie połączeń rejsowych oraz czarterów. Rozwiązanie wydaje się zdroworozsądkowe, trudno sobie wyobrazić, żeby lotnisko w Gdyni miało konkurować w lotnictwie pasażerskim ze swoim sąsiadem w Gdańsku, dla którego poprzedni rok był rekordowy pod wieloma względami.

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy w 2019 roku zanotował rekordowy zysk - ok. 50 mln zł, wykonał również najwięcej operacji lotniczych - 48 882 i obsłużył ponad 5 milionów podróżnych. Gdyńskim samorządowcom zostaje jeszcze przeprowadzenie korekt własnościowych i zakończenie rozmów z Ministerstwem Obrony Narodowej, tuż po tym lotnisko może wreszcie zacząć działać.

- Znaleźliśmy model funkcjonowania, który pozwoli na uruchomienie gdyńskiego lotniska - podkreśla Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Dzięki wstępnym uzgodnieniom na poziomie Komisji Europejskiej, przychylności Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Infrastruktury oraz porozumieniu z Gminą Kosakowo wszystko jest już na najlepszej drodze do obsługi w Gdyni ruchu General Aviation.

Wieloletni spór zakończony

Przypomnijmy, że ciągnący się od wielu lat spór Gdyni z Komisją Europejską dotyczył finansowania budowy lotniska cywilnego. KE w lutym 2014 roku uznała nakłady przeznaczone na budowę lotniska, za niedozwoloną pomoc publiczną, samorządy Gdyni i gminy Kosakowo zainwestowały w lotnisko prawie 100 mln złotych. Całą kwotę urzędnicy z Brukseli nakazali zwrócić do budżetu gminy. Doprowadziło to do tego, że port lotniczy nieposiadający już tych środków, postawiony został w stan upadłości. W 2017 roku Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny unieważnił decyzję Komisji Europejskiej z powodów proceduralnych, tym samym w Gdyni mogły być realizowane loty pasażerskie, miasto jednak nie skorzystało z tego prawa.

Będzie operator lotniska

Gmina Miasta Gdyni, czyli dysponent infrastruktury lotniska wyłoni w przetargu operatora lotniska, który będzie musiał dostosować infrastrukturę lotniska do nowych funkcji i nim zarządzać. Miasto przewiduje również prowadzenie tam działalności uzupełniającej: sportowej, rekreacyjnej, kulturalnej, a także wynajem przestrzeni biurowych.

- Z analiz jasno wynika, że to właśnie optymalne warunki do prowadzenia działalności w zakresie GA i organizacji innych wydarzeń, które mogą się odbywać na lotnisku, stanowią naszą przewagę konkurencyjną - zaznacza Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Sukces portu lotniczego w Gdańsku, który ogromnie nas cieszy, zarazem utrudnia operacje z obszaru lotnictwa ogólnego – choćby ze względu na duże natężenie ruchu komercyjnego. To naturalna prawidłowość, występująca na całym świecie. Tych problemów nie ma i nie będzie w Gdyni, gdzie ruch lotniczy ogranicza się niemal wyłącznie do operacji wojskowych. Zarówno obecna, jak i prognozowana liczba lotów wojskowych, odbywanych na tym lotnisku, nie powinna stanowić problemu dla przewidywanej działalności cywilnej, w tym lotów turystycznych, biznesowych, szkoleniowych oraz eventów lotniczych.

Przedstawiciele gdyńskiego samorządu podkreślają, że liczba lotnisk, obsługujących GA, w tym szczególnie takich, które dysponują utwardzoną drogą startową, pomocami nawigacyjnymi czy odpowiednim zapleczem infrastrukturalnym, jest w Polsce zdecydowanie mniejsza niż w krajach Europy Zachodniej, szczególnie odczuwalny jest brak lotnisk ogólnodostępnych, co ma być szansą dla gdyńskiego lotniska.

TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki