Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Leży na stole propozycja 100 mln zł” – Andrzej Śliwka, wiceminister aktywów państwowych o perspektywach portu w Elblągu

OPRAC.:
Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Port w Elblągu czeka na swoją szansę
Port w Elblągu czeka na swoją szansę Przemysław Świderski
„Włodarz miasta i cała koalicja rządząca miastem spod znaku Platformy i PSL woli uprawiać brudną grę polityczną, a nie dbać o to, żeby nasze miasto, nasz region się rozwijały” – mówił 3 czerwca w Elblągu Andrzej Śliwka, wiceminister aktywów państwowych. Rząd proponuje dokapitalizowanie portu kwotą 100 mln zł. W zamian chcą kapitałowej kontroli nad portem. Władze miasta sprzeciwiają się temu, nie stać ich jednak lub nie chcą przeznaczyć własnych środków na modernizację portu.

Spór o Port w Elblągu. Wiceminister Andrzej Śliwka o propozycji dla władz miasta

Konferencja prasowa wiceministra aktywów państwowych Andrzeja Śliwki na temat rozwoju i dokapitalizowania elbląskiego portu miała miejsce 3 czerwca 2023 roku w Elblągu. Rząd proponuje, by to państwo zarządzało portem w zmian z jego dokapitalizowanie. Przeciwnego zdania są władze miasta. Warmińsko-mazurski sejmik wojewódzki we wtorek 30 maja podjął również uchwałę dystansującą się od propozycji rządowej. Tymczasem ministerstwo infrastruktury ma plan awaryjny zorganizowania portu na gruntach nienależących do miasta.

Najprostszym rozwiązaniem byłby jednak zmodernizowanie istniejącej infrastruktury portowej.

- Od dłuższego czasu jesteśmy w sytuacji dosyć patowej, to znaczy: Leży na stole propozycja 100 milionów złotych, która jest dobrą propozycją rządową, żeby port morski w Elblągu mógł się rozwijać – mówił wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka. - Niestety włodarz miasta i cała koalicja rządząca miastem spod znaku Platformy i PSL woli uprawiać brudną grę polityczną, a nie dbać o to, żeby nasze miasto, nasz region się rozwijały.

Andrzej Śliwka ocenił, że inne polskie miasta portowe kwitną.

- W ostatnich latach, jeżeli spojrzymy na wpływy do budżetu, to nawet można powiedzieć, że to ponad jedna dziesiąta wpływów, jeśli chodzi o podatki, wpływa z portów – zaznaczył wiceminister Śliwka.

Polityk jest przekonany, że porty są wielką szansą rozwoju regionów.

- Widać to po Gdańsku, widać to po Szczecinie, widać także po zagranicznych miejscowościach, gdzie te porty są; chociażby Rotterdam czy Hamburg – argumentował Śliwka.

W sytuacji gdy po pogłębieniu szlaku wodnego przez Zalew Wiślany i wcześniejszym przekopaniu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną Elbląg ma dostęp do Bałtyku bez ograniczeń wynikających z polityki Federacji Rosyjskiej, przed miastem otworzyły się nowe perspektywy.

- My, oczywiście w ramach pewnych proporcji, chcielibyśmy, żeby Elbląg ponownie był miastem portowym, bo jest to olbrzymia szansa dla całego regionu elbląskiego, dla Żuław – zaznaczył wiceminister aktywów państwowych.

Andrzej Śliwka ocenił, że woj. warmińsko-mazurskie zapewnia dobrą komunikację dla portu dzięki istniejącym, planowanym i rozbudowywanym drogom ekspresowym S7, S5 i S16.

- Port morski w Elblągu byłby olbrzymią szansą dla tego, abyśmy generowali nowe miejsca pracy oraz ściągali biznes do Elbląga – przekonywał wiceminister. - Rozmawiając z przedsiębiorcami elbląskimi, widzę jak duży jest potencjał związany z tym, żeby ten port wreszcie pełnił rolę rozwojową, rolę motoru napędowego całego naszego regionu – podsumował Andrzej Śliwka.

Dziennik Bałtycki TV

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki