Spór o Port w Elblągu. Wiceminister Andrzej Śliwka o propozycji dla władz miasta
Konferencja prasowa wiceministra aktywów państwowych Andrzeja Śliwki na temat rozwoju i dokapitalizowania elbląskiego portu miała miejsce 3 czerwca 2023 roku w Elblągu. Rząd proponuje, by to państwo zarządzało portem w zmian z jego dokapitalizowanie. Przeciwnego zdania są władze miasta. Warmińsko-mazurski sejmik wojewódzki we wtorek 30 maja podjął również uchwałę dystansującą się od propozycji rządowej. Tymczasem ministerstwo infrastruktury ma plan awaryjny zorganizowania portu na gruntach nienależących do miasta.
Najprostszym rozwiązaniem byłby jednak zmodernizowanie istniejącej infrastruktury portowej.
- Od dłuższego czasu jesteśmy w sytuacji dosyć patowej, to znaczy: Leży na stole propozycja 100 milionów złotych, która jest dobrą propozycją rządową, żeby port morski w Elblągu mógł się rozwijać – mówił wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka. - Niestety włodarz miasta i cała koalicja rządząca miastem spod znaku Platformy i PSL woli uprawiać brudną grę polityczną, a nie dbać o to, żeby nasze miasto, nasz region się rozwijały.
Andrzej Śliwka ocenił, że inne polskie miasta portowe kwitną.
- W ostatnich latach, jeżeli spojrzymy na wpływy do budżetu, to nawet można powiedzieć, że to ponad jedna dziesiąta wpływów, jeśli chodzi o podatki, wpływa z portów – zaznaczył wiceminister Śliwka.
Polityk jest przekonany, że porty są wielką szansą rozwoju regionów.
- Widać to po Gdańsku, widać to po Szczecinie, widać także po zagranicznych miejscowościach, gdzie te porty są; chociażby Rotterdam czy Hamburg – argumentował Śliwka.
W sytuacji gdy po pogłębieniu szlaku wodnego przez Zalew Wiślany i wcześniejszym przekopaniu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną Elbląg ma dostęp do Bałtyku bez ograniczeń wynikających z polityki Federacji Rosyjskiej, przed miastem otworzyły się nowe perspektywy.
- My, oczywiście w ramach pewnych proporcji, chcielibyśmy, żeby Elbląg ponownie był miastem portowym, bo jest to olbrzymia szansa dla całego regionu elbląskiego, dla Żuław – zaznaczył wiceminister aktywów państwowych.
Andrzej Śliwka ocenił, że woj. warmińsko-mazurskie zapewnia dobrą komunikację dla portu dzięki istniejącym, planowanym i rozbudowywanym drogom ekspresowym S7, S5 i S16.
- Port morski w Elblągu byłby olbrzymią szansą dla tego, abyśmy generowali nowe miejsca pracy oraz ściągali biznes do Elbląga – przekonywał wiceminister. - Rozmawiając z przedsiębiorcami elbląskimi, widzę jak duży jest potencjał związany z tym, żeby ten port wreszcie pełnił rolę rozwojową, rolę motoru napędowego całego naszego regionu – podsumował Andrzej Śliwka.
Dziennik Bałtycki TV
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?