Przypomnijmy - PKP PLK przygotowuje się do prac na odcinkach linii:
Kokoszki-Stara Piła (nr 234), Stara Piła-Glincz (229), Kościerzyna-Somonino (201), Somonino-Kartuzy (214) oraz Glincz-Kartuzy (229). Kluczowa jest szczególnie modernizacja na trasie między Kokoszkami a Glinczem, która będą stanowić większość tzw. bajpasa kartuskiego.
Ta objazdowa, licząca ponad 16 km trasa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229 ma powstać do końca 2021 roku.
To nią prowadzony będzie ruch m.in. szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Kaszub na czas przygotowywanej przez PKP PLK elektryfikacji i rozbudowy na linii 201 linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo (lata 2020-2023).
Umowa na wykonanie koncepcji „bajpasa kartuskiego” podpisana. Mieszkańcy Kartuz i okolic mogą odetchnąć z ulgą
PLK odpowiada za zdecydowaną większość prac przy bajpasie (15 km torów), swoją ważną cegiełkę do inwestycji dokłada jednak też spółka PKM i Miasto Gdańsk. Zbudują one 1,5 km zupełnie nowych torów między Kokoszkami a Kiełpinkiem i nowy przystanek PKM – Gdańsk Karczemki.
Druga z grup inwestycji PKP, czyli modernizacja linii między Kościerzyną, Somoninem, przez Kartuzy i do Glincza, ma poprawić przepustowość tras i podnieść poziom obsługi pasażerów na pięciu stacjach i kilkunastu przystankach. Tędy, dzięki budowie bajpasa kartuskiego, będą mogły jeździć pociągi podczas modernizacji odcinka linii 201 Somonino-Glincz.
Jeśli chodzi o główną inwestycję w regionie, czyli rozbudowę i elektryfikację linii 201 to przypominamy, że w jej ramach zaplanowano dobudowę drugiego toru na odcinku Somonino-Gdańsk Osowa i trzeciego między Osową a Gdynią Główną. Spowoduje to znaczny rozwój połączeń pasażerskich, a także poprawić dostęp transportu kolejowego do gdyńskiego portu.
Równolegle z działaniami PLK elektryfikację swojej bazowej linii nr 248 i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga w Rębiechowie przygotowuje też spółka PKM. Gdy wszystkie omawiane inwestycje kolejowe zostaną przeprowadzone (zgodnie z planami do 2023 r.) PKM będzie mogła podwoić swoje możliwości przewozowe, zmienić tabor na elektryczny, czyli bardziej ekologiczny i znacznie skróci czasy przejazdów szynobusów. Dzięki elektryfikacjom np. z Kościerzyny do Gdańska szynobusem PKM dotrzemy o 15-20 minut szybciej niż obecnie.
Najtragiczniejsze wypadki na Pomorzu w 2018 r.:
WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:
- Tego NIE MOŻESZ robić w samochodzie, bo dostaniesz mandat
- Niebezpieczne drogi krajowe na Pomorzu. Warto to wiedzieć!
- TOP 10 aplikacji dla kierowcy. Warto to sprawdzić!
- PRAWO JAZDY do wymiany. Ile to kosztuje?
- OC na Pomorzu najdroższe w Polsce! Od czego zależy składka?
- [QUIZ] Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?