MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jeszcze w tym roku przetargi na kluczowe odcinki bajpasu kartuskiego

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Piotr Hukało
PKP PLK poinformowały, że kończą prace projektowe nad modernizacją odcinków kilku linii kolejowych na Kaszubach. Będą one za parę lat alternatywnym dla linii PKM połączeniem z Trójmiastem i, co bardzo ważne, także objazdem dla pociągów na czas elektryfikacji linii 201 Kościerzyna-Gdynia.

Przypomnijmy - PKP PLK przygotowuje się do prac na odcinkach linii:
Kokoszki-Stara Piła (nr 234), Stara Piła-Glincz (229), Kościerzyna-Somonino (201), Somonino-Kartuzy (214) oraz Glincz-Kartuzy (229). Kluczowa jest szczególnie modernizacja na trasie między Kokoszkami a Glinczem, która będą stanowić większość tzw. bajpasa kartuskiego.

Ta objazdowa, licząca ponad 16 km trasa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229 ma powstać do końca 2021 roku.

To nią prowadzony będzie ruch m.in. szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Kaszub na czas przygotowywanej przez PKP PLK elektryfikacji i rozbudowy na linii 201 linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo (lata 2020-2023).

Umowa na wykonanie koncepcji „bajpasa kartuskiego” podpisana. Mieszkańcy Kartuz i okolic mogą odetchnąć z ulgą

PLK odpowiada za zdecydowaną większość prac przy bajpasie (15 km torów), swoją ważną cegiełkę do inwestycji dokłada jednak też spółka PKM i Miasto Gdańsk. Zbudują one 1,5 km zupełnie nowych torów między Kokoszkami a Kiełpinkiem i nowy przystanek PKM – Gdańsk Karczemki.

Druga z grup inwestycji PKP, czyli modernizacja linii między Kościerzyną, Somoninem, przez Kartuzy i do Glincza, ma poprawić przepustowość tras i podnieść poziom obsługi pasażerów na pięciu stacjach i kilkunastu przystankach. Tędy, dzięki budowie bajpasa kartuskiego, będą mogły jeździć pociągi podczas modernizacji odcinka linii 201 Somonino-Glincz.

Jeśli chodzi o główną inwestycję w regionie, czyli rozbudowę i elektryfikację linii 201 to przypominamy, że w jej ramach zaplanowano dobudowę drugiego toru na odcinku Somonino-Gdańsk Osowa i trzeciego między Osową a Gdynią Główną. Spowoduje to znaczny rozwój połączeń pasażerskich, a także poprawić dostęp transportu kolejowego do gdyńskiego portu.

Równolegle z działaniami PLK elektryfikację swojej bazowej linii nr 248 i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga w Rębiechowie przygotowuje też spółka PKM. Gdy wszystkie omawiane inwestycje kolejowe zostaną przeprowadzone (zgodnie z planami do 2023 r.) PKM będzie mogła podwoić swoje możliwości przewozowe, zmienić tabor na elektryczny, czyli bardziej ekologiczny i znacznie skróci czasy przejazdów szynobusów. Dzięki elektryfikacjom np. z Kościerzyny do Gdańska szynobusem PKM dotrzemy o 15-20 minut szybciej niż obecnie.

Najtragiczniejsze wypadki na Pomorzu w 2018 r.:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki