Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Narodowe Centrum Żeglarstwa będzie większe. Hydrobudowa weszła na plac budowy

Jacek Sieński
W głębi widać rejon budowy nowej przystani Narodowego Centrum Żeglarstwa AWFiS w Gdańsku z drewnianym pomostem przeznaczonym do rozebrania
W głębi widać rejon budowy nowej przystani Narodowego Centrum Żeglarstwa AWFiS w Gdańsku z drewnianym pomostem przeznaczonym do rozebrania jacek sieński
Ponad 6,5 mln zł będzie kosztować rozbudowa przystani Narodowego Centrum Żeglarstwa im. Krzysztofa Zawalskiego Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. W powiększonej marinie będzie miejsce i nowoczesna infrastruktura dla 110 jachtów i łodzi.

Hydrobudowa Gdańsk SA, która jest wykonawcą inwestycji wybranym na drodze przetargu podpisała umowę z AWFiS i 4 czerwca przejęła plac budowy w Gdańsku Górkach Zachodnich.

Wojciech Kozłowski, zastępca kanclerza AWFiS, przekazał, że budowa drugiej części przystani NCŻ finansowana jest z funduszy Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 - 2013 oraz z dotacji Ministerstwa Sportu i Turystyki. Wartość robót zleconych wykonawcy wynosi około 5,9 mln zł, natomiast pozostałą kwotę stanowią koszty m. in. dokumentacji technicznej i środowiskowej oraz nadzoru inwestycyjnego. Unia dofinansuje inwestycję w 50 proc.

- Zgodnie z umową, przystań ma być przekazana do użytku gdańskiej uczelni 31 marca 2015 roku - poinformowała Beata Zach z Biura Promocji AWFiS.

Prace hydrotechniczne prowadzone przez ekipy Hydrobudowy Gdańsk obejmą rozebranie starego, drewnianego pomostu, zbudowanie pirsu (pomostu prostopadłego do nabrzeża NCŻ) i przebudowę przyczółka łączącego go z lądem oraz pogłębienie basenu przystani i wzmocnienie jego dna. Pirs o konstrukcji żelbetowej, z płytą osadzoną na palach, będzie miał długość 114,8 m i szerokość - 4 m. Od strony północnej znajdą się przy nim stanowiska cumownicze dla patrolowca Morskiego Oddziału Straży Granicznej (z wydzieloną strefą odpraw granicznych jachtów obcych bander), statku ratowniczego Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR w Gdyni i statku inspekcyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni.
Po drugiej stronie do pirsu będą do niego zamocowane prostopadle betonowe pomosty pływające ze stanowiskami postojowymi dla 60 jachtów i łodzi, wyposażonymi w urządzenia cumownicze oraz w punkty poboru wody i energii elektrycznej.

Pomysłodawcą i realizatorem budowy NCŻ był dr Krzysztof Zawalski. Udało się mu pozyskać dofinansowanie inwestycji z funduszy Unii i przychylność władz uczelni. Obiekty NCŻ rozpoczęto budować w 2005 roku. W tym samym roku oddano do eksploatacji nową przystań z pomostami pływającymi dla 51 jachtów i łodzi. Uroczysta inauguracja działalności centrum odbyła się 24 czerwca 2006 roku. Dr Zawalski, przed śmiercią w marcu tego roku, zdołał jeszcze doprowadzić do opracowania projektu drugiej części przystani i do pozyskania środków finansowych na jej budowę. Po zakończeniu rozbudowy przystani będzie mogło cumować w niej 110 jachtów i łodzie należących zarówno do NCŻ, jak i armatorów wynajmujących odpłatnie miejsca postojowe.


color="#a60909">Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki