Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie przekop Mierzei Wiślanej, modernizacji portu w Elblągu już nie! Rząd odpowiada na interpelacje parlamentarzystów

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Nie będzie rządowych inwestycji w modernizację portu w Elblągu – rząd potwierdził swoje wcześniejsze stanowisko w odpowiedziach na interpelacje parlamentarzystów z Pomorza oraz Warmii i Mazur. Samorządu miasta nie stać na przebudowę komunalnego portu, tak by był w stanie przyjmować statki, które wpłyną przez przekop mierzei
Nie będzie rządowych inwestycji w modernizację portu w Elblągu – rząd potwierdził swoje wcześniejsze stanowisko w odpowiedziach na interpelacje parlamentarzystów z Pomorza oraz Warmii i Mazur. Samorządu miasta nie stać na przebudowę komunalnego portu, tak by był w stanie przyjmować statki, które wpłyną przez przekop mierzei Port Elbląg
Nie będzie rządowych inwestycji w modernizację portu w Elblągu – rząd potwierdził swoje wcześniejsze stanowisko w odpowiedziach na interpelacje parlamentarzystów z Pomorza oraz Warmii i Mazur. Samorządu miasta nie stać na przebudowę komunalnego portu, tak by był w stanie przyjmować statki, które wpłyną przez przekop mierzei.

Przekop Mierzei Wiślanej będzie, modernizacji portu w Elblągu już nie

Zdaniem Jerzego Wcisły, senatora Koalicji Obywatelskiej, i posła Marka Rutki z Lewicy, bez infrastrukturalnej modernizacji portu w Elblągu, budowana wielkimi nakładami finansowymi droga wodna z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, przez przekop mierzei, nie będzie miała sensu.

– W takiej sytuacji, do portu w Elblągu będą mogły wchodzić barki o zanurzeniu 1,8 m do 2 m i nośności ok. 700 t. Dokładnie takie, jakie mogą wpływać do niego obecnie – tłumaczy Jerzy Wcisła. – Barki takie nie będą w stanie wytrwać warunków morskich, są na to za słabe. Za to jednostki o zanurzeniu 3,4 m, nośności 3 tys. t, dla których budowany jest kanał, do Elbląga nie wpłyną.

Kamień do budowy przekopu mierzei dotrze barkami przez Zalew Wiślany. Chcą oszczędzić lokalną drogę

– W tym momencie ekonomiczny sens tej inwestycji za ponad 2 mld zł jest żaden – dodaje Marek Rutka. – Bez modernizacji infrastruktury portowej w Elblągu, także prowadzącej do niego linii kolejowej, przekop będzie jedynie pomnikiem krótkowzroczności, wręcz głupoty obecnego rządu, podobnym do elektrowni Ostrołęka. Być może tak jak dwie wieże w Ostrołęce są wyburzane, tak za jakiś czas przekop mierzei zostanie zasypany.

Modernizacji portu w Elblągu możliwa?

By „otworzyć” Elbląg dla jednostek morskich, który w planach rządu miał być głównym beneficjentem kanału przez mierzeję, potrzeba zbudować tzw. obrotnicę. Dzięki niej statki o długości do 180 m, wpływające do portu, którego akwen jest obecnie dość wąski, mogłyby zawracać. Konieczne są również pogłębienie 800-metrowego odcinka kanału portowego (do samych nabrzeży), łączącego port z torem wodnym prowadzącym do przekopu, oraz budowa drugiego terminala przeładunkowego z nabrzeżem.

– Bez tych zadań dostęp do portu jest fikcją – mówi Wcisła.

Jednak plany finansowe rządu, związane z budową drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, takich prac nie przewidują prac. Według rządu, skoro port jest komunalny, to samorząd sam powinien inwestycje sfinansować i zrealizować.

– Budowa obrotnicy, jako infrastruktury portowej, stanowi odrębne zadanie będące w kompetencjach Zarządu Portu Morskiego Elbląg – odpowiadał Markowi Rutce i Jerzemu Wciśle Andrzej Bittel z Ministerstwa Infrastruktury.

Potwierdza to stanowisko Andrzeja Adamczyka, szefa MI, oraz jego zastępcy Marka Gróbarczyka.

Spór o modernizację portu w Elblągu. Kto ma zapłacić za inwestycję, bez której przekop mierzei nie będzie miał sensu?

– Rząd zrobi wszystko, by zapewnić dostęp do tego komunalnego portu. To będzie życiowa szansa dla Elbląga. Sądzę, że prezydent tego miasta i marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, a przypomnę że w obu samorządach rządzi koalicja PO i PSL, powinni mocno zaangażować się w inwestycję w port, który będzie przecież przynosił ogromne dochody – mówili w grudniu Andrzej Adamczyk i Marek Gróbarczyk.

– W ciągu ostatnich lat na rozwój infrastruktury portowej wydaliśmy ponad 100 mln zł. To pieniądze przeznaczone m.in. na terminal towarowy i pasażerski, trasę Unii Europejskiej, nową marinę – odpowiadał prezydent Elbląga Witold Wróblewski. – Port jest priorytetem samorządu, ale musimy mieć wsparcie rządu.

Przekop Mierzei Wiślanej: Droga wodna do Elbląga zostanie zmodernizowana. Przetarg na drugi etap szlaku żeglugowego został rozstrzygnięty

Rząd informuje, że od 2015 r. zainwestował w port w Elblągu ok. 1,4 mln zł – m.in. zmodernizował nabrzeże tzw. Oddziału Technicznego Urzędu Morskiego, a także dostęp do bosmanatu. Dolicza także ponad 20 mln zł na pogłębianie rzeki prowadzącej do portu w Elblągu. Co ciekawe, w ramach środków na całą inwestycję, rząd zapowiada budowę nowej pogłębiarki, której zadaniem będzie utrzymywanie torów wodnych na Zalewie Wiślanym. Koszt to 40 mln zł.

Z kolei według wyliczeń samorządu, miasto musiałoby wydać na obrotnicę oraz budowę drugiego terminalu przeładunkowego około 70 mln zł. To niemal dwa razy tyle, ile elbląski samorząd przeznaczył w tegorocznym budżecie na wszystkie swoje inwestycje.

– Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia, jego celowość, rosnące koszty, w tym owej pogłębiarki, to rząd powinien ponieść wysiłek modernizacji portu w Elblągu, a nie przerzucać odpowiedzialność na samorząd – podkreśla Rutka. – Jak samorząd ma to zrobić, z czego?

– Samorządowe finanse się kurczą, z niedawno przydzielanych inwestycyjnych dotacji rządowych samorząd Elbląga nie dostał nic. Kilka lat temu inwestycje w porcie były zapisane w tzw. kontrakcie wojewódzkim (lista inwestycji lokalnych finansowana z budżetu centralnego), ale zostały z niego wykreślone. Wątpliwe jest czy uda się pozyskać na modernizację portu jakiekolwiek środki zewnętrzne – mówi Wcisła.

Senator KO podkreśla, że słowa ministrów Adamczyka i Gróbarczyka o rządzącej Elblągiem koalicji PSL/PO nadają modernizacji portu znaczenie polityczne.

– Mam wrażenie, że gdyby w Elblągu rządził ktoś z PiS, z finansowaniem prac w porcie nie byłoby problemu – tłumaczy. – Być może chodzi właśnie o to.

Zaznaczmy, budowany od 2020 roku szlak żeglugowy z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany przez przekop mierzei ma otworzyć możliwości rozwoju elbląskiego portu. Według planów, możliwości przeładunkowe portu w Elblągu mają po zakończeniu budowy wzrosnąć z obecnych 1-1,5 mln t rocznie nawet trzykrotnie. Kanał zapewnić ma żeglugę statków większych niż obecnie pływające po Zalewie Wiślanym śródlądowe barki.

Trwa budowa przekopu Mierzei Wiślanej. Rozstrzygnięty został przetarg na drugi etap całej inwestycji

Przekop Mierzei Wiślanej: Droga wodna do Elbląga zostanie zm...

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki