Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Pomorskie przejmuje odcinek Międzynarodowej Drogi Wodnej E70

Czesław Romanowski
Przemek Świderski
Pomorscy samorządowcy jednogłośnie wyrazili zgodę na przejęcie przez województwo pomorskie rewitalizacji i promocji śródlądowej drogi wodnej E70 relacji zachód-wschód .

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Zadanie to powierzyły pomorskiemu samorządy województw: wielkopolskiego, lubuskiego i kujawsko-pomorskiego. To na ich terytoriach leżą akweny, które wejdą w skład planowanej drogi wodnej E70 na terenie Polski: Odra, Warta, Noteć, Kanał Bydgoski, Wisła, Nogat, Szkarpawa oraz Zalew Wiślany.

Jak głosi uchwała, przyjęcie do wykonania przez województwo pomorskie zadań powierzonych przez trzy województwa, usprawni proces planowania i programowania rozwoju Międzynarodowej Drogi Wodnej E70.

- Uważamy, że reaktywowanie transportu wodnego w Polsce powinno ulec znacznemu przyspieszeniu, także poprzez włączenie modernizacji międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40 do pakietów programów TEN-T oraz do programu polityki spójności Unii Europejskiej na lata 2014 -2020 - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.

Droga wodna E70 Rotterdam - Berlin - Kostrzyn - Bydgoszcz - Zalew Wiślany - Kaliningrad łączy Europę Zachodnią przez berliński węzeł dróg wodnych śródlądowych i przez północną Polskę z rejonem Kaliningradu i dalej z systemem drogi wodnej Niemna. Na terenie Polski prowadzi od kanału Odra - Havela do śluzy Hohensaaten dolnym odcinkiem Odry przez Kostrzyn (E30), następnie drogą wodną Warty i Noteci do Kanału Bydgoskiego, rzeką Brdą i odcinkiem dolnej Wisły (E40) przez Nogat na Zalew Wiślany i do Kaliningradu, dalej Pregołą i Dejmą do Kłajpedy.

Na obszarze Polski droga wodna E70 na żadnym z odcinków nie spełnia parametrów umowy na temat głównych śródlądowych dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu (AGN). Większość modernizacji brakujących odcinków drogi wodnej E70 na terenie krajów Europy Zachodniej została rozpoczęta, dla pozostałych określono dokładnie termin ich rozpoczęcia. Modernizacja drogi E 70 na terenie Polski jest dopiero w fazie planowania.

- Przeprowadziliśmy już dla niektórych dróg śródlądowych opracowania studialne i analizy ekonomiczne. Należy w tym miejscu zauważyć wyjątkową aktywność społeczności lokalnych, a w tym samorządów terytorialnych, na obszarach przyległych do międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40 - mówi marszałek Świlski.

We wrześniu 2007 r. z inicjatywy marszałków województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko - pomorskiego, pomorskiego i warmińsko - mazurskiego powołano Międzywojewódzki Zespół Roboczy ds. MDW E 70 na odcinku polskim. To inicjatywa samorządowa mającą na celu przezwyciężenie wieloletniej niemożliwości w dziedzinie żeglugi śródlądowej i rozwoju turystyki wodnej.

Najważniejszym celem inicjatywy jest rewitalizacja drogi wodnej Wisła - Odra poprzez wykonanie szeroko zakrojonych robót czerpalnych, modernizacje istniejących śluz i jazów oraz usunięcie barier technicznych umożliwiające pełne spełnienie warunków minimum II klasy technicznej dróg wodnych dostosowanej do uprawiania całodobowej żeglugi.

Bez jego wykonania nie można mówić o tworzeniu jakichkolwiek systemowych rozwiązań w dziedzinie ruchu turystycznego, rewitalizacji portów handlowych, czy przywróceniu regularnej żeglugi towarowej - twierdzą członkowie Międzywojewódzkiego Zespołu Roboczego ds. MDW E70.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki