Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z trójmiejskich portów kontenery pojadą koleją do Rosji

Jacek Sieński
Przeładunek kontenera w Terminalu PCC Kutno
Przeładunek kontenera w Terminalu PCC Kutno PCC Intermodal Gdynia
Regularne kontenerowe połączenie kolejowe z Kutna do Moskwy, które umożliwi szybkie transportowanie kontenerów przeładowywanych w portach północnoeuropejskich do odbiorców rosyjskich, 5 grudnia ma uruchomić firma PCC Intermodal SA w Gdyni.

Pociągi będą przewozić kontenery wyładowywane nie tylko w Rotterdamie, Hamburgu i Bremerhaven, także w Gdańsku i Gdyni do Terminalu PCC Kutno, a stamtąd - do stolicy Rosji.

- Nasze nowe, stałe połączenie Kutno - Moskwa - Kutno będzie obsługiwać kontenerowy pociąg wahadłowy PCC Moscow Express - zaznacza Jarosław Kubiczek, dyrektor ds. rozwoju PCC Intermodal.

Kontenery z portów leżących nad Morzem Północnym czy z portów polskich będą najpierw przewożone do terminalu w Kutnie, w którym nastąpi ich wyładunek. Potem, bez składowania, zostaną one przeładowane na pociąg wahadłowy i przewiezione do Rosji. Po drodze, pod Grodnem na Białorusi, platformy kolejowe z kontenerami będą jeszcze przenoszone na szerokotorowe podwozia wagonowe.

- Uruchomienie nowego połączenia wymaga więc skoordynowania przyjazdów pociągów przyjeżdżających z portów do Kutna i ich wyjazdów do Moskwy - mówi Jarosław Kubiczek. - Kontenery wyładowywane w portach mają być dostarczane odbiorcom rosyjskim w ciągu niecałego tygodnia.

Gdynia: Miliony z Unii na inwestycje w BCT

Dyrektor Kubiczek poinformował, że PCC Intermodal przewiduje obsługę kontenerów przeładowywanych w terminalach portowych w Gdańsku i Gdyni, przeznaczonych dla odbiorców w Rosji. Zapotrzebowanie na takie usługi przewozowe zgłosiły już dwie firmy żeglugowe, zajmujące się transportowaniem kontenerów statkami do Sankt Petersburga.

Minionej zimy zamarzła Zatoka Fińska i kilkadziesiąt statków, w tym kontenerowców, utknęło w lodach. Alternatywnym połączeniem jest więc trasa prowadząca do niezamarzających portów trójmiejskich, z których kontenery można transportować pociągami do Kutna, a następnie - do Moskwy.

W tym roku spółka obsłuży około 100 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, natomiast w przyszłym roku powinno to być ponad 120 tys. TEU.

PCC Intermodal planuje zbudowanie pod Tczewem swojego czwartego terminalu kontenerowego w Polsce i uruchomienie kolejnego połączenia, prowadzącego poprzez terminale w Kutnie i Gliwicach, do Sopron na Węgrzech i do słoweńskiego portu Koper.

W ten sposób połączone zostaną trójmiejskie terminale portowe z leżącymi nad Adriatykiem i Morzem Śródziemnym. Obecnie terminale PCC Intermodal w Kutnie i Gliwicach zapewniają już obsługiwanie kontenerów transportowanych na szlaku Gdańsk - Katowice - Żylina na Słowacji.
Transport intermodalny, czyli kombinowany, polega na wykorzystywaniu w przewozach towarów co najmniej dwóch szlaków transportowych - kolejowego i drogowego, a także żeglugowych - morskich i śródlądowych.

W przypadku PCC Intermodal SA ładunki w kontenerach transportowane są pociągami na długich dystansach, a potem dostarczane klientom samochodami. Taki system określa się jako: door to door - od drzwi do drzwi. Jego sprawne funkcjonowanie wymaga powiązania z operacjami przeładunkowymi w morskich i lądowych terminalach kontenerowych.

PCC Intermodal SA w Gdyni należy do grupy kapitałowej niemieckiej firmy PCC SE w Duisburgu, złożonej z 70 spółek, działających w 12 krajach.

BCT w Gdyni przewiduje 30-proc. wzrost przeładunków kontenerów w br.

PCC SE funkcjonuje na międzynarodowym rynku usług logistycznych, obejmujących, intermodalny transport towarów w kontenerach oraz branże chemiczną i energetyczną. Zajmuje się transportem intermodalnym i dystrybucją ładunków w kontenerach, w tym spółek z własnej grupy.

Gdyńska spółka PCC Intermodal obsługuje kontenery przewożone na trasach krajowych i zagranicznych, w kierunkach zachodnim, wschodnim i południowym. Posiada terminale w Kutnie, Brzegu Dolnym i w Gliwicach. Dysponuje własnymi samochodami i pociągami kontenerowymi oraz wynajmowanymi.

Współpracuje też ze spółką Lotos Kolej z Grupy Lotos SA. Obecnie zatrudnia 160 osób. W 2009 r. jako pierwsza firma z branży transportu intermodalnego w Polsce zadebiutowała na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki