Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

WYBORY 2011: Pomysły partyjne na gospodarkę morską

Jacek Klein
Tomasz Bołt
Morze daje pomorskiemu regionowi pokaźną część przychodów gospodarczych. Rola gospodarki morskiej i jej przyszłość mają istotne znaczenie dla mieszkańców. Czy dla przyszłych rządzących także?

W kampanii wyborczej gospodarka morska przewijała się często. Wiodącym tematem polemik liderów ugrupowań był nawet brak polityki morskiej i odwrócenie się państwa plecami do morza.

Platforma Obywatelska w programie stawia na rozwój infrastruktury transportowej i zwiększenie potencjału polskich portów w konkurencji, głównie z niemieckimi i rosyjskimi. Porty mają być ośrodkami dynamizującymi rozwój nadmorskich miast, które mają się stać centrami wymiany handlowej na skalę międzynarodową. O gospodarce morskiej w programie PO jest jednak niewiele. Więcej światła rzucały niedawne wypowiedzi premiera. Stwierdził on, że potrzebne są bardziej zdecydowane zmiany w VAT na usługi portowe. Skorzysta na tym cała branża portowa.

- Tego typu przedsięwzięcia powinny się składać na ten wielki korytarz północ - południe - po to by Polska i miasta polskie nad Bałtykiem stały się centrami wymiany handlowej na skalę wyraźnie ponadkrajową - mówił Donald Tusk, wizytując terminal DCT.

Bardziej szczegółowo swoje plany przedstawia PiS. Zapowiada, że jeżeli stworzy rząd, przywróci Ministerstwo Gospodarki Morskiej.

- Przekopując Mierzeję Wiślaną, doprowadzimy do handlowego i turystycznego udrożnienia Zalewu Wiślanego. Rozwój portów, transportu morskiego, rybołówstwa i eksploatacja morskich zasobów naturalnych to część strategii zmierzającej do przywrócenia morskiego charakteru naszego kraju. Jednocześnie należy odbudować przemysł stoczniowy. Powołamy nowoczesne, państwowe konsorcjum stoczniowe, które naprawi cztery lata szkodliwej działalności ekipy Donalda Tuska - możemy przeczytać w programie wyborczym PiS.

Państwowe konsorcjum stoczniowe byłoby jednak niewielkie, ponieważ zdecydowana większość firm branży jest w rękach prywatnego kapitału.

Czytaj również:
WYBORY 2011: Dla kogo Grupy Lotos i Energa? Propozycje partii
Wybory 2011: Partie o polityce mieszkaniowej państwa
WYBORY 2011: Partie o polityce prorodzinnej
Partie o legalizacji narkotyków
Wizja polskiej wsi według największych partii
WYBORY 2011: Wszystkie partie chcą walczyć z bezrobociem
Wybory 2011: Pomysły partii na zdrowie, szkołę i emerytury
Co dalej ze służbą zdrowia? Propozycje największych partii
WYBORY 2011: Jak ułatwić start młodym? Propozycje partii
WYBORY 2011: Jak rozwiązać problemy na kolei. Propozycje partii
WYBORY 2011: Co obiecują partie w sprawie naszych dróg?
WYBORY 2011: Co sądzą partie na temat GMO
Z jeszcze dalej idącą wizją możemy się zapoznać, czytając program wyborczy SLD. Partia zapowiada działania dla podniesienia konkurencyjności portów morskich na rynku międzynarodowym, przełamania zastoju krajowej żeglugi morskiej i stworzenia warunków do jej odbudowy, aktywizacji małych portów i przystani morskich jako regionalnych ośrodków przedsiębiorczości, przedłużenia lądowej infrastruktury transportowej o trasy morskie, podniesienia poziomu bezpieczeństwa żeglugi w polskich obszarach morskich na torach wodnych prowadzących do portów, a także eliminowanie zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego.

- Zahamowania procesu odchodzenia floty handlowej od bandery krajowej i stopniowy powrót statków pod polską banderę, wspierania edukacji morskiej i badań naukowych w sektorze gospodarki morskiej, zapobiegania upadkowi zawodowego szkolnictwa na potrzeby utrzymania zatrudnienia krajowych kadr marynarskich, kształtowanych na polskich uczelniach morskich - czytamy dalej.

W polskich stoczniach mają być budowane statki dla polskich i zagranicznych armatorów.
Zagadnienia ściśle związane z gospodarką morską trudno znaleźć w programie wyborczym PSL. Jako powiązane można uznać rozwijanie kontaktów handlowych Polski z Unią Europejską, Wschodem i największymi potęgami ekonomicznymi świata, w domyśle zapewne ze znaczącą rolą portów morskich, które zyskają dogodne połączenia dzięki modernizacji transportu kolejowego i kontynuacji modernizacji sieci dróg.

Stanowisko największych partii w sprawie działań dla gospodarki morskiej

Sojusz Lewicy Demokratycznej
Stawia na rozwój małych portów i powrót statków pod polską banderę. Polskie wody terytorialne mają być bezpieczne dla żeglugi i czyste, a polskie porty połączone morskimi szlakami będącymi przedłużeniem szlaków lądowych.

Platforma Obywatelska
O gospodarce morskiej w programie jest niewiele. Planowane zamierzenia skupiają się na dalszej rozbudowie infrastruktury drogowej i kolejowej łączącej polskie porty z Polską i Europą. PO stawia także na rozwój transportu intermodalnego.

Prawo i Sprawiedliwość
W programie zapowiada przywrócenie morskiego charakteru kraju. Zamierza odbudować przemysł stoczniowy poprzez m.in. powołanie państwowego konsorcjum stoczniowego. Zapowiada ponowne utworzenie Ministerstwa Gospodarki Morskiej.

Polskie Stronnictwo Ludowe
Stawia na rozwój kontaktów handlowych ze światem. Ma temu służyć rozbudowa infrastruktury transportowej, samochodowej i kolejowej. Polskie porty mają być centrami wymiany handlowej przyciągającymi inwestycje.

Polska Jest Najważniejsza
Gospodarcza część programu wyborczego do gospodarki morskiej się nie odnosi.
Mowa jest w nim m.in. o rozbudowie infrastruktury, ułatwieniach administracyjnych i zmniejszeniu obciążeń podatkowych dla firm.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki