Historia Daru Młodzieży
Budowy trzymasztowej fregaty podjęła się Stocznia Gdańska im. Lenina, stępkę położono w marcu 1981 roku, a w listopadzie odbył się chrzest. Kapitanowa Helena Jurkiewiczowa, matka chrzestna statku, rozbiła o burtę butelkę szampana, a słynny gdański proboszcz Henryk Jankowski - żaglowiec poświęcił.
- Po raz pierwszy w historii PRL podczas wodowania użyto wody święconej - podkreśla Michał Dąbrowski, wówczas dziennikarz gdańskiej telewizji, który parę miesięcy później, gdy Dar Młodzieży wyruszył w ten swój dziewiczy rejs, znalazł się na jego pokładzie, by wspólnie z Bohdanem Sienkiewiczem i Krzysztofem Kalukinem, to niezwykłe wydarzenie zapisać na taśmie filmowej.
Był to już jednak zupełnie inny czas. Przypomnijmy - 13 grudnia 1981 roku został wprowadzony w Polsce stan wojenny i wszystko stanęło pod znakiem zapytania. Budowa fregaty i przyszłość budowniczych - też. Na przykład, prof. Duda przestał być rektorem.
Ale żaglowiec powstał, został odpowiednio wyposażony, a 4 lipca 1982 roku podniesiono na nim uroczyście biało-czerwoną banderę.
Więcej na temat historii żaglowca:
Jak wyglądał "Dar Pomorza", poprzednik "Daru Młodzieży" - GALERIA ZDJĘĆ - kliknij i zobacz!
Żaglowiec szkoleniowy słynny na całym świecie
"Dar Młodzieży" odbyło ponad 200 podróży, zawinął do prawie 700 portów na całym świecie. Ponad 18 tys. uczniów i studentów z Polski i z uczelni zagranicznych, uczyło się pracy na morzu.
Żaglowiec jest słynny na całym świecie, często zapraszany na większość złotów i regat. Sławi Polskę na wszystkich kontynentach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?