Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powstanie innowacyjna kładka w Czapielsku

Agata Cymanowska
fot. mat. projektanta
Kompozytowa kładka pieszo-rowerowa, o szerokości 2 m i ponad 12 m długości, ma zostać zamontowana wzdłuż mostu na Reknicy w Czapielsku. Zaprojektował ją autor projektów największych mostów w kraj.

Kładkę zaprojektował dr Krzysztof Wąchalski, projektant dziesięciu największych mostów w Polsce. W jego pracowni powstały m.in. projekt mostu wantowego na Martwej Wiśle oraz mostu przez Wisłę w Toruniu.

- Jest to innowacyjne rozwiązanie poszerzenia mostu o chodnik dla pieszych i rowerzystów. Polega ono na zastosowaniu do budowy pomostu nowoczesnych materiałów kompozytowych tzn. włókna szklanego zatopionego w żywicy - tłumaczy dr inż. Krzysztof Wąchalski. - Technologia kompozytów znana jest na świecie od kilkudziesięciu lat, ale dopiero teraz zyskuje coraz większą popularność w mostach. W Polsce obecnie mamy niedawno zbudowane 2-3 prototypowe mosty z kompozytów. Jednak innowacyjne rozwiązanie poszerzenia istniejącego mostu z użyciem kompozytów to pierwszy taki przypadek w Polsce, i jak mi wiadomo, jedyny także na świecie. Jest to odpowiedź inżynierów na rosnące potrzeby komunikacji ruchu rowerowego i pieszego dla „wąskich gardeł” dróg w postaci istniejących mostów, tak jak w przypadku mostu w Czapielsku. Pomysł tego typu konstrukcji to połączenie polskiej myśli inżynierskiej w dziedzinie mostów firmy PONT-PROJEKT z Gdańska i zaawansowanej francuskiej technologii kompozytowej firmy T.H. COMPOSITE.

Harmonogram otwierania kładki na Ołowiankę

Prace przy montażu kładki mają potrwać do końca września. Inwestycja będzie kosztowała łącznie ok. 200 tys. zł.

Jak tłumaczy dr inż. Krzysztof Wąchalski, kompozyty są około cztery razy lżejsze od stali i nie wymagają żadnego zabezpieczenia antykorozyjnego, a połączenia między nimi są proste i szybkie.

- Dlatego też kompletne i lekkie przęsło z balustradami o długości np. 16 m można z łatwością w całości przetransportować z wytwórni i w ciągu 1-2 godzin dźwigiem zamontować na przygotowanych wcześniej podporach - tłumaczy projektant kładki. - Przygotowanie mostu w wytwórni jest równie szybkie i proste i trwa ok. 2 tygodni. Widać więc, że ze względów szybkości wykonania i kosztów utrzymania konstrukcje kompozytowe są bezkonkurencyjne w stosunku do tradycyjnych metod. Na realizację w tej technologii oczekują kolejne podobne projekty w Cedrach Małych i w Toruniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki