Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Park Centralny w Gdyni będzie służył rekreacji. Zrezygnowano z pomysłu budowy urzędu miasta

Lechosław Dzierżak
Na kolegium prezydenta Gdyni zrezygnowano z budowy Urzędu Miasta w Parku Centralnym. Aktywiści chcieliby także, aby w planach zastąpić parking podziemny kubaturowym.

- Mam dobrą wiadomość. Na kolegium prezydenckim w trakcie dyskusji zdecydowano, że w zapisach miejscowego planu zagospodarowania dla terenów pod oczekiwany Park Centralny znika tzw. Urząd BIS - mówi Maja Wagner, radna miasta Gdyni.

Nowy budynek urzędu miasta razem z centrum handlowym miał powstać na terenach dawnego boiska i lodowiska, naprzeciwko obecnego magistratu wzdłuż ulicy Piłsudskiego. Plan ten nie za bardzo trafił do gustu mieszkańców. Ci nie chcieli kolejnego centrum handlowego, a dla miejsca widzieli lepsze funkcje - sportowe, rekreacyjne albo kulturalne - nie urząd. W maju ogłoszono, że w tym miejscu powstanie tzw. Park Centralny z miejscami ciszy i relaksu, sportu i rekreacji, oraz małą gastronomią. W pierwszej wizji jednak rezerwa na nowy budynek urzędu miasta była. W tym tygodniu z niej zrezygnowano.

- Cieszy nas ta informacja, jednak my chcielibyśmy pójść o krok dalej. Większość kwoty inwestycji, szacowanej na 35 mln pochłonie bardzo drogi w wykonaniu parking podziemny. Zamiast wydawać po 100 tys. złotych na jedno miejsce w parkingu podziemnym, można za połowę tej kwoty, w przeliczeniu na jedno miejsce, stworzyć parking kubaturowy nad Węzłem Franciszki Cegielskiej, zaledwie 300 metrów w linii prostej od Urzędu Miasta - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne. - Proponujemy działkę na której obecnie znajduje się pętla autobusowa. Ona oczywiście mogłaby tam zostać, miejsca by powstały w parkingu kilkukondygnacyjnym nad tym co obecnie zajmują autobusy i trolejbusy - dodaje.

- Utworzenie parku i budowa pod nim parkingu podziemnego mija się z celem. To zaproszenie ludzi do tego aby wszędzie jeździli samochodami. Będą mieli parkingi pod damami, pod sklepem, pod teatrem i w końcu pod miejscem spacerowym i rekreacyjnym. Nasze miasto zaleją samochody, bo wszędzie będzie łatwiej dojechać samochodem niż pieszo, rowerem czy komunikacją miejską - wtóruje mu Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Zobacz też: Gdynia ma być jak Nowy Jork. Powstanie Park Centralny

Wspólnie przedstawiają wizję utworzenia zielonego pierścienia wokół Śródmieścia. Przestrzeń zielona miałaby przebiegać wzdłuż całej ulicy Piłsudskiego, od węzła Wzgórze Św. Maksymiliana do bulwaru, wzdłuż bulwaru i plaży aż do planowanej zabudowy na tzw. Międzytorzu, tam przez środek planowanym zielonym ciągiem pieszo-rowerowym pod dworzec kolejowy (z przebudową tamtejszego układu komunikacyjnego). Planowaną kładką nad ulicą Podjazd (jej budowa prawdopodobnie ruszy już w wakacje) oraz aleją 17 Grudnia wzdłuż torów kolejowych do węzła Wzgórze Św. Maksymiliana. Społecznicy też widzą potrzebę przebudowy węzła, aby był on bardziej przyjazny pieszym.

- Zielony Ring od południa będzie obejmował Polankę Redłowską. Dziś miasto planuje sprzedaż jej części, ale MW proponuje, by zagospodarować ją na teren, który będzie służył wszystkim mieszkańcom miejsca, gdzie teoretycznie ludzi być nie powinno. Dlatego Polanka, zagospodarowana jako teren leśnej edukacji, a także miejsce do grilla czy wypoczynku prawie w lesie, będzie służyć pośrednio ochronie samego rezerwatu. Dodatkowo naprawa drogi między Polanką a Płytą Redłowską umożliwiłaby utworzenie połączenia rowerowego do Orłowa - tłumaczy Piesiewicz. - Sportowcom, szczególnie amatorom miałby służyć też należący do miasta teren w sąsiedztwie kortów tenisowych Arki. Mogłaby tam powstać obiekt służący lekkoatletom - dziś Gdynia nie ma takiego w odróżnieniu od Gdańska i Sopotu. Stowarzyszenie już rozmawiało z klubami lekkoatletycznymi. Koszt dla miasta przy uwzględnieniu dofinansowania z ministerstwa sportu, to 1,5 mln zł - dodaje.

Ważnym elementem planu Miasta Wspólnego jest przebudowa skweru Arki Gdynia oraz bulwaru na jego wysokości. Tu miałyby pojawić się m.in. toalety publiczne - konkurs na nie miasto rozstrzygnęło w 2015 roku oraz drugi nadmorski plac zabaw, który odciążyłby bardzo popularny i zatłoczony w okresie wakacyjnym plac zabaw przy Muzeum Miasta Gdyni.

Zaoszczędzone środki w postaci wybudowania parkingu kubaturowego po drugiej stronie torów zamiast podziemnego pod parkiem społecznicy z kręgów Stowarzyszenia Miasto Wspólne proponują przeznaczyć na realizację wizji zielonego ringu. Podkreślają, że propozycja w dużej części opiera się na już przygotowanych i planowanych przez miasto inwestycjach. Ich propozycja skupia się na znalezieniu oszczędności i wykonaniu projektu bardziej przyjaznego osobom poruszającym się pieszo i rowerem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki