Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytki nawet ze średniowiecza na Zatoce Gdańskiej

Kazimierz Netka
wikipedia.pl
Kilkadziesiąt miejsc, w których mogą znajdować się zabytki, nawet z okresu średniowiecza, odkryto na Zatoce Gdańskiej. I to nie na całej powierzchni jej dna; jedynie tam, gdzie mają być realizowane inwestycje związane z portem morskim w Gdańsku.

Chodzi o budowę nowej części tej bramy na świat dla polskiej gospodarki, jak też o poszerzenie już istniejącego szlaku podejścia dla statków do Portu Północnego w Gdańsku. Zabytki zostały odnalezione, dzięki współpracy Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, z Urzędem Morskim w Gdyni, z Instytutem Morskim w Gdańsku oraz z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej Rzeczypospolitej Polskiej w Gdyni.

Na terenie planowanego pogłębienia i poszerzenia toru podejściowego do portu natrafiono na ponad 80 miejsc,w których mogą znajdować się zabytki – np. wraki statków. Najbardziej interesujących jest jednak 9 wraków, znajdujących się niedaleko półwyspu Westerplatte, gdzie planowany jest port centralny.

Z informacji, które przekazała nam Iwona Pomian – kierownik Działu Badań Podwodnych Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, jednym z najstarszych jest wrak o roboczej nazwie Falburt”. Datowany na XIV wiek. Głębokość morza w miejscu jego położenia wynosi około 5 metrów. W odległości około 400 metrów od brzegu. W pozostałościach „Rudowca” z

XVII wieku znaleziono kilkadziesiąt beczek z bryłkami żelaza. Beczek może być więcej. Przy wraku, nazwanym „West A” najprawdopodobniej z XVII – XIX wieku, zauważono kilkanaście okrągłych kamieni, wstępnie rozpoznanych jako żarna młyńskie.

Odkryto też pozostałości falochronu zabezpieczającego wschodnią krawędź toru wejściowego do dawnego portu gdańskiego. Na głębokości około 5 m znajdują się, wykonane z drewna sosnowego, dwa rzędy pali. Długość tej palisady wynosi około 165 metrów.

O tych odkryciach kierownik Iwona Pomian mówiła też w Gdyni, w Muzeum Marynarki Wojennej, podczas spotkania informacyjno – konsultacyjnego dotyczącego planowanej przez rząd Rzeczpospolitej Polskiej ratyfikacji Konwencji UNESCO o ochronie podwodnego dziedzictwa kulturowego. Ustalenia polskich naukowców badających historię żeglugi na Bałtyku, mogą wnieśc wiele cennych, nowych wiadomosci do historii europejskich podróży morskich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki