MKTG SR - pasek na kartach artykułów

WBIJAM SZPILĘ: Planowanie inwestycji w Gdańsku do poprawy

Maciej Naskręt
Maciej Naskręt
Ulica Świętokrzyska - jej objazd „Nowa Świętokrzyska” ma powstać w 3,5 roku
Ulica Świętokrzyska - jej objazd „Nowa Świętokrzyska” ma powstać w 3,5 roku fot. Przemysław Świderski
Ulica Nowa Świętokrzyska miała być receptą na odkorkowanie ulic na Południu Gdańska. Nie dość, że za drogę wartą 65 mln zł będzie trzeba poczekać 3,5 roku to jeszcze powstanie ok. kilometrowa jezdnia po jednym pasie w każdą stronę. Tymczasem podobne trasy w Gdańsku budowano już w 7 miesięcy.

- Ta inwestycja ma być dla nas wszystkich, którzy mierzymy się z codziennymi trudnościami przejazdów do miejsc pracy i szkoły. Cieszę się bardzo, że miasto Gdańsk odważnie podchodzi do tak dużych inwestycji w tych niełatwych czasach, a wszystko po to, by w południowych Gdańska żyło się łatwiej. By Gdańsk nadal był najcudowniejszym miejscem na świecie - powiedziała Katarzyna Czarniewska, radna Wszystko dla Gdańska.

Zastanawiam się, jak bardzo trzeba być odklejonym od rzeczywistości, by mówić takie rzeczy publicznie. Ja przypomnę, że w 2011 r. Gdańsk zbudował Trasę Słowackiego z lotniska do obwodnicy w 7 miesięcy. Budowa ciągnęła się na odcinku 2 km i do tego pracę toczyły się pod ruchem. Co więcej, zbudowano dwie jezdnie, chodniki i ścieżki rowerowe. Nie wspomnę już o szpetnych ekranach akustycznych.

Teraz urząd każe nam czekać 3,5 roku na przejazd tym małym fragmentem ulicy? Drogi ekspresowe szybciej się buduje w Polsce łącznie nawet z ich projektowaniem.

Jeszcze do tego ten koszt - 65 mln zł. Kwota jest niebotyczna jak za taki fragment budowy i projektu jednej jezdni.

Sytuacja pokazuje, że Gdańsk ma poważne problemy z realizacją inwestycji. Z ich planowaniem. Przypomnę, że 21 grudnia 2015 r. podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy ulicy Nowej Świętokrzyskiej w Gdańsku. Zgodnie z zawartym dokumentem projektant - firma Mosty Katowice Sp. z o.o. - na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej miała 22 miesiące licząc od daty podpisania umowy, co oznacza, że dokumentacja gotowa będzie w październiku 2017 r. I tak się stało - wydano na ten cel 1,8 mln zł.

Ten projekt możemy praktycznie wyrzucić do kosza. Marnujemy publiczne pieniądze Ówczesna Nowa Świętokrzyska miała mieć trasę tramwajową i dwie jezdnie.

Miasto tłumaczy to wszystko budową kolejki PKM na południe Gdańska. Rezerwa terenowa pod Nową Świętokrzyską ma być częściowo zajęta przez tory.

Tymczasem na Południu Gdańska mieszka ok. 100 tys. osób. Budynków mieszkalnych przybywa, a realnego lekarstwa na w miarę sprawne przemieszczanie się nie widać. Odnoszę wrażenie, że urzędnicy mogą jeszcze z pięć razy zmienić pomysł na przebieg Nowej Świętokrzyskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Katastrofa śmigłowca z prezydentem Iranu. Co dalej z tym krajem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki