Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Szczecinie na Zamku Książąt Pomorskich rozpoczął się 10. Międzynarodowy Kongres Morski [WIDEO]

Jacek Klein
Jacek Klein
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, metropolita szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga oraz kpt. ż.w. Zbigniew Sulatycki, który został odznaczonym „Wielkim Orderem świętego Ottona z Bambergu” podczas 10. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, metropolita szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga oraz kpt. ż.w. Zbigniew Sulatycki, który został odznaczonym „Wielkim Orderem świętego Ottona z Bambergu” podczas 10. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie Andrzej Szkocki
Międzynarodowy Kongres Morski to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży gospodarki morskiej w Polsce, gromadzące kilkuset uczestników z kraju i zagranicy. Inauguracja 10. edycji Kongresu była okazją do podsumowania minionej dekady oraz do nakreślenia wyzwań i celów, jakie przed nią stoją.

„Jubileuszowa edycja kongresu jest dowodem na to, że jest to trwałe i wyczekiwane przez branżę morską wydarzenie. Jestem przekonany, że debaty i panele dyskusyjne przyniosą pomysły i idee nadające nowa dynamikę rozwoju branży morskiej” - napisał w liście do organizatorów i uczestników premier Mateusz Morawiecki.

- Gdyby nie Kongres Morski, gdyby nie państwo, którzy wówczas zjednoczyliście się wokół inwestycji, nie byłoby toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia głębokości 12,5 metrów - mówił na inaugurację Kongresu Morskiego Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU POD WIDEO

od 16 lat

To właśnie kongres wymógł na ówczesnej władzy rozpoczęcie inwestycji. Od ubiegłego roku port może przyjmować znacznie większe statki dzięki kongresowej presji w kontekście rozwoju Szczecina jako portu.

Jak dodał minister, w ciągu dekady rozpoczęły się w branży morskiej, portach, stoczniach i infrastrukturze przedsięwzięcia inwestycyjne wartości około 25 mld zł.

Reaktywacja żeglugi śródladowej

- Część został już zakończona, inne są w trakcie rozpoczęcia jak dostęp do nowego terminala kontenerowego w Świnoujściu - dodał minister.

- To początek tworzenie nowej drogi morskiej tak ważnej dla rozwoju branży morskiej. Wcześniej wątpiono czy porty poradzą sobie z wyzwaniami związanymi z pandemią czy wojną. Okazało się, że zarządy portów i operatorzy w nich działający poradzili sobie doskonale. Powstała nowa jakość współpracy i zdolności obsługi towarów. Musimy iść za ciosem i realizować kolejne inwestycje. W Gdańsku rozbudowę terminali DCT, w Gdyni budowę Portu Zewnętrznego, w Świnoujściu budowę terminala głębokowodnego i offshore.

Ceremonia uhonorowania kpt. ż. w. Zbigniewa Sulatyckiego

W Szczecinie na Zamku Książąt Pomorskich rozpoczął się 10. M...

Minister Marek Gróbarczyk zwrócił uwagę na to, co dzieje się w przemyśle stoczniowym. Ponad 1 mld zł wydatków pozwoliło na realizację kontraktu na promy dla polskich armatorów, budowę serii niszczycieli min.

Celem na następną dekadę, jaki stawia sobie rząd, jest reaktywacja żeglugi śródlądowej. Etapami będą powstawały rzeczne drogi wodne, które razem z portami stworzą spójną sieć transportową.

- Za 10 lat, mam nadzieję, że polskie porty podwoją obroty, a więc osiągną wolumen 260 mln ton towarów rocznie - podkreślił minister Gróbarczyk, dodając, że wyzwaniem na najbliższe lata będzie sprostanie szansy, jaką jest morska energetyka wiatrowa. Odmienna od tej lądowej, zatem wymagająca kształcenia nowych kadr i budowy specjalistycznej infrastruktury.

- Cała branża musi się dzisiaj zjednoczyć wokół uczelni i szkół wyższych - mówił Marek Gróbarczyk. Porozumienie o stworzeniu na pomorzu konsorcjum uczelni dla branży offshore, to nowy obszar, który dostarczy tysięcy pracowników. Jestem pewien, że nasze uczelnie sprostają zadaniu.

Czas podsumowań

Na podsumowaniach ostatniej dekady i wyzwaniach na kolejną skupili się uczestnicy debaty otwierającej kongres.

- Najważniejszą, moim zdaniem, rzeczą, jaka dokonała się 10 lat temu, była zmiana świadomości elit gospodarczych, politycznych, w branży morskiej. Świadomości, że mamy takie aktywo, z którego nie korzystamy. W pewnym momencie przestaliśmy doceniać gospodarkę morską i zorientowaliśmy się, że świat nam ucieka do przodu. Jeszcze nie było za późno i wtedy przyszło to otrzeźwienie i znaleźli się ludzie, którzy w obliczu światowej konkurencji gospodarczej zwarli szeregi i pokazali, że Polak potrafi - mówił Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury. - Podsumowując 10 lat, najważniejszy, największy skok wykonała branża portowa. Powstałą infrastruktura dostępowa warta kilka miliardów, powstały nowe terminale jak DCT, gazoport. Przyjęty został program rozwoju portów do roku 2030. Zakłada inwestycje w rozbudowę portów zewnętrznych w Gdańsku, Gdyni, terminal głębokowodny w Świnoujściu.

Zauważył, że są jeszcze zaległości do nadrobienia. Przemysł stoczniowy bardzo mocno ucierpiał przez ostatnie 2 dekady, jednak i tam widać duże zmiany.

- Chciałbym zwrócić uwagę na na to, że Gryfia ma pełne doki, a Stocznia Szczecińska Wulkan buduje właśnie nowy duży dok - dodał Grzegorz Witkowski.

Dekada zmian

Dyskusja przypomniała, że 10 lat temu nie funkcjonował jeszcze terminal LNG w Świnoujściu, który zabezpiecza energetycznie kraj. Zrealizowane zostały tory podejściowe, baseny portowe, przebudowane nabrzeża we wszystkich portach, powstały nowe połączenia kolejowe, bocznice. Przekop Mierzei Wiślanej, tunel w Świnoujściu, z którego zaraz będziemy korzystać.

- Ostatnia dekada to jest okres olbrzymich, odważnych inwestycji. Nauczyliśmy się, że można zarabiać na branży morskiej, a nie tylko do niej dokładać lub uciekać przed tworzeniem miejsc pracy. Także w mniejszych portach pomiędzy Trójmiastem a Szczecinem. Takich wielkich inwestycji to moje pokolenie 50 plus nie przeżyło jeszcze nigdy i cieszymy się, że zastępy czterdziesto- i trzydziestoletnich pracowników będą miały na czym pracować. Kreujemy miejsca pracy i poczucie, że w różnych segmentach branża morska jest coraz nowocześniejszą, w szerokim rozumieniu, bez względu na to, czy mówimy o porcie, urzędzie morskim, stoczni remontowej, czy firmach spedycyjnych - mówił Andrzej Wróblewski, prezes PŻM.

- Ścigamy Europę, ścigamy świat i te gigantyczne inwestycje, o których mówimy tylko z okresu ostatnich 8 lat już przynoszą efekty.

Podczas uroczystej inauguracji Kongresu odbyła się ceremonia uhonorowania kpt. ż.w. Zbigniewa Sulatyckiego Orderem św. Ottona z Bambergu przez JE ks. abp. prof. Andrzeja Dzięgę, Metropolitę Szczecińsko-Kamieńskiego. Kpt. Zbigniew Sulatycki w 2016 r. został powołany przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka w skład Konwentu Morskiego, który pełni funkcję organu doradczego, konsultacyjnego oraz opiniotwórczego Ministerstwa GMiŻŚ.

Od samego początku Kapitan Sulatycki jest przewodniczącym Konwentu. Od 1991 do 1993 był z ramienia Zjednoczenia Chrześcijańsko-Narodowego podsekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej w rządach Jana Olszewskiego i Hanny Suchockiej.

Edukacja morska

Dwudniowy 10. Międzynarodowy Kongres Morski to 3 debaty planarne i 16 paneli dyskusyjnych, w których weźmie udział około 500 uczestników.

W programie tegorocznego Kongresu są poruszane bardzo ważkie tematy dla tej gałęzi gospodarki: m.in. kwestie rozwoju projektów infrastrukturalnych związanych z dostępem do portów morskich, od strony morza i lądu. Będą dyskusje o przemyśle stoczniowym, offshore, śródlądowych drogach wodnych, połączeniach drogowych i kolejowych stanowiących integralną część europejskich korytarzy transportowych. Obok dyskusji związanych z bezpieczeństwem energetycznym, logistyką, ubezpieczeniami, digitalizacją w branży morskiej, nie brakuje prezentacji i rozmów dotyczących edukacji morskiej, zagadnień finansowych, legislacyjnych, prawnych, czy związanych z ochroną środowiska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: W Szczecinie na Zamku Książąt Pomorskich rozpoczął się 10. Międzynarodowy Kongres Morski [WIDEO] - Głos Szczeciński

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki