MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W porcie w Gdańsku 8 mld zł inwestycji w ciągu kilku lat

Redakcja
W porcie w Gdańsku 8 mld zł inwestycji w ciągu kilku lat
W porcie w Gdańsku 8 mld zł inwestycji w ciągu kilku lat Kacper Kowalski/www.portgdansk.pl
Trwa w porcie okres największej kumulacji inwestycji w jego historii. Firmy budują nowe terminale, zarząd portu i Urząd Morski modernizują jego wewnętrzną część. Teren gdańskiego portu to wielki plac budowy. Obecnie realizowane są tam inwestycje warte kilka miliardów złotych. W ciągu pięciu lat nakłady wyniosą 8 mld złotych. Powstaną nowe terminale przeładunkowe i zaplecze składowe. Port wewnętrzny będzie dostępny dla większych statków.

- Najbliższe pięć lat w porcie Gdańsk upłynie pod hasłem realizacji najpotężniejszego jak dotąd programu inwestycyjnego, zarówno pod względem jego zakresu, jak i nakładów, które pochłonie - informuje Monika Wszeborowska, dyrektor Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Tylko przedsięwzięcia będące w gestii zarządu portu warte są miliard złotych. W latach 2017-2019, po pozyskaniu współfinansowania m.in. ze środków unijnych, nakłady inwestycyjne wyniosą łącznie 600 mln zł. Trwa już rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego na nabrzeżu Szczecińskim w porcie wewnętrznym.

Nabrzeże Oliwskie jest gruntownie modernizowane zarówno w części lądowej, jak i wodnej. W prawobrzeżnej części portu z kolei, przy pirsie węglowym, prowadzone są prace inwestycyjne polegające na umo- cnieniu 24 hektarów dna akwenu eksploatowanego przez statki masowe zawijające do portu pod załadunek węgla.

Z roku na rok rośnie liczba obsługiwanych statków i obroty przeładunkowe. Rodzi to wyższe zapotrzebowanie operatorów m.in. na energię elektryczną. Pod kanałem portowym poprowadzony został kabel zasilający, by możliwe było połączenie systemów energetycznych obu stron Martwej Wisły. Także systemy zabezpieczeń i sterowania Głównego Punktu Zasilania w porcie zewnętrznym, stacji transformatorowej i sieci średniego napięcia są modernizowane.

Za 500 mln złotych w porcie wewnętrznym przebudowanych zostanie 16 odcinków nabrzeży o długości 5,8 km. Pogłębiony zostanie kanał portowy, dzięki czemu na odcinku od wejścia do kanału Kaszubskiego tor wodny będzie miał szerokość 90 m i głębokość 12 m, co umożliwi wejście statków o długości do 250 m. Kanał Kaszubski będzie miał tor wodny o szerokości 75 m i głębokości 10,8 m. Żeglować będą mogły w nim statki do 190 m długości.

Jeszcze większe projekty dokonują się i są planowane w porcie zewnętrznym.  Zbudowane  i przebudowane zostaną ulice o długości 7,2 km i 10 km torów. Wraz z podobnymi pracami na przyległych terenach miejskich inwestycje pochłoną łącznie prawie 300 mln zł.

Zdecydowanie więcej kosztuje budowa terminali przeładunkowych. Spółka PERN realizuje obecnie budowę terminalu naftowego i bazy paliwowej. Wartość to prawie miliard złotych. Ponad miliard wyda DCT Gdańsk SA na rozbudowę terminalu kontenerowego, w ramach której powstaje drugie stanowisko dla jeszcze większych kontenerowców. Blisko 100 mln zł planują zainwestować w porcie także Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych Fosfory. Szczecińska firma OT Logistics szykuje się do budowy nowego masowego terminalu głębokowodnego.
Aby zabezpieczyć obsługiwane jednostki zmodernizowane będzie wejście do portu wewnętrznego oraz  układ falochronów osłonowych portu zewnętrznego. Inwestycje planuje Urząd Morski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki