Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Martwą Wisłą. Potężna polisa to jeden z najwyższych kosztów utrzymania przejazdu

Paweł Durkiewicz
Ubezpieczenie majątkowe będzie największym kosztem użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą, który ma zostać otwarty we wrześniu tego roku. Jak szacuje Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, utrzymanie przejazdu pod dnem rzeki będzie kosztować budżet miasta co roku ok. 3,5 mln złotych.

To właśnie w gestii ZDiZ-u, który będzie zarządzał tunelem po jego otwarciu, pozostaje wykup ubezpieczenia.

- Przewidujemy nabycie dwóch polis – tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ. – Większa, czyli ubezpieczenie majątkowe, stanowić będzie pewien promilowy odsetek od wartości całego obiektu. Szacujemy ten koszt na 2-2,5 miliona złotych. Do tego dochodzi ubezpieczenie OC na wypadek zdarzeń wynikłych z winy instalacji w tunelu lub naszych pracowników. Tu kwota zamknie się w granicach kilkunastu do 20 tys. złotych.

Przetarg na ubezpieczyciela powinien być rozpisany w czerwcu.

- Termin trzech miesięcy przed planowanym otwarciem tunelu jest wystarczająco wczesny i nie ma obaw, że postępowanie przetargowe przedłuży się do września – zapewnia dyrektor ZDiZ. – Jesteśmy dobrze przygotowani do przetargu, pomagają nam brokerzy, którzy dobrze znają tę tematykę, poza tym otrzymaliśmy wsparcie merytoryczne od specjalisty z Wielkiej Brytanii, który specjalizuje się w przetargach na ubezpieczanie tego typu obiektów. Będziemy gotowi na wszelkiego rodzaju pytania i uwagi ze strony oferentów.

Do całkowitych kosztów rocznego utrzymania tunelu trzeba doliczyć m.in. bieżące utrzymanie instalacji elektrycznych, wentylacyjnych, a także koszty sprzątania drogi konserwacji instalacji przeciwpożarowej.

- Całość powinna się zamknąć w kwocie ok. 3,5 milionów złotych, choć są to tylko nasze wstępne szacunki – podkreśla Kotłowski.

Tunel pod Martwą Wisłą to jedna z największych i najbardziej kosztownych inwestycji w historii Gdańska. Jej koszt to ok. 886 milionów złotych. Stanowić będzie łącznik pomiędzy trasami Sucharskiego i Słowackiego, umożliwi też bezpośredni dojazd z portu lotniczego do portu morskiego.

Przejazd miał być otwarty już w czerwcu, jednak wykonawcy inwestycji napotkali poważne problemy techniczne przy wierceniu przejść łączących obie nitki tunelu. W wyniku utrudnień harmonogram prac przesunął się o ok. trzy miesiące.

POMORSKA STREFA BIZNESU
ROZMOWY, RELACJE Z BRANŻOWYCH SPOTKAŃ, CIEKAWOSTKI


Czytaj codziennie najważniejsze informacje gospodarcze: Z REGIONU, GALERIE, WIDEO
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki