- Na torze wodnym pracują aktualnie pogłębiarki „Scheldt River” i „Vox Amalia”. Rurociąg prowadzący do wyspy W28 został przełożony do wyspy W22, urobek jest obecnie transportowany przez obydwa rurociągi na wyspę W22 – mówi Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie. - Wydobyto i odłożono na obydwie wyspy już łącznie ok. 11 mln metrów sześciennych refulatu - do wydobycia jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku.
Powstające na Zalewie Szczecińskim nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, są zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi.
Ich parametry to:
- W22: średnica 1250 m, powierzchnia ok. 123 ha, średnia wysokość 5 m;
- W28: średnica 1780 m, powierzchnia ok. 250 ha, średnia wysokość 5 m.
Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Zielony "potwór" na zalewie. Nie straszy, ale ciężko pracuje: pogłębia tor wodny Świnoujście - Szczecin
Dodajmy, że na Ostrowie Grabowskim trwają prace związane ze ścinaniem cypla półwyspu i przebudową obrotnicy dla statków (pracują tam jednostki „Wenda” i „Kraken”) do średnicy 362 m i głębokości 12,5 m. - Wcześniejsze parametry obrotnicy to średnica 280 m i głębokość 10,5 m – dodaje Ewa Wieczorek.
Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków.
Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków.
Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020. Inwestycja zakończy się w 2022 roku. Wartość projektu to ok. 1,4 mld złotych.
ZOBACZ TEŻ:
CZYTAJ TEŻ: Pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Rozpoczęły się prace. Inwestycja za 1,4 mld - 12.05.2020
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?