Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tiry na autostradzie A1. To efekt działania systemu viaTOLL?

Anna Szałkowska
Na systemie viaTOLL na razie zarobił koncesjonariusz A1
Na systemie viaTOLL na razie zarobił koncesjonariusz A1 Sebastian Dadaczyński
Jest już pierwszy, widoczny efekt wprowadzenia systemu viaTOLL na drodze krajowej nr 91, a w zasadzie na jej odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marzów (kujawsko-pomorskie). Więcej ciężarówek pojawiło się na równoległej do krajówki autostradzie A1.

- Ruch ciężarówek, pojazdów o tonażu powyżej 3,5 tony, wzrósł o około 15 procent - informuje Anna Kordecka z GTC. - Takie są wyniki z dwóch ostatnich tygodni przesłane nam przez operatora trasy.

Zdaniem przedstawicielki GTC, istnieje duża szansa, że ten wynik będzie się jeszcze poprawiał. Tym bardziej, że o wprowadzeniu systemu viaTOLL myśleli już wcześniej, przygotowując specjalne działania promocyjne. - W czerwcu odbyła się akcja GTC na terminalu kontenerowym w Gdańsku - dodaje Anna Kordecka. - W trakcie informowano kierowców pojazdów ciężarowych, że mogą skorzystać z autostrady, skoro i tak będą płacić za przejazd drogą krajową. Rozdawano im ulotki reklamowe oraz napoje energetyzujące.

Przypomnijmy, viaTOLL to elektroniczny system poboru opłat drogowych. Oparty jest na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Podstawowy element systemu to urządzenie pokładowe viaBOX. Pudełko wielkości telefonu komórkowego montuje się na przedniej szybie pojazdu. Służy do automatycznego naliczania opłaty.

Zamontowane bramownice (na trasie jest ich kilkadziesiąt) wyposażone są w anteny. Dzięki nim możliwa jest komunikacja między viaBOX i viaAUTO (urządzeniami do pobierania opłat drogowych) a przekaźnikami. Kiedy pojazd wyposażony w urządzenia płatnicze będzie przejeżdżać pod bramownicą, naliczona zostanie opłata za przejazd wybranym odcinkiem drogi. Użytkownik zostanie o tym powiadomiony pojedynczym sygnałem dźwiękowym, wysyłanym przez urządzenie płatnicze.

Opłaty na ViaTOLL na drodze nr 91 zostały wprowadzone zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków. Na wspomnianym odcinku drogi krajowej nr 91 obowiązują one od 1 lipca br.
Mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż odcinka, dużych zmian w natężeniu ruchu na drodze nr 91 na razie nie widzą. Podobnie zresztą jak jej administrator.

- Natężenie ruchu na drodze nr 91 badaliśmy w październiku 2011 roku oraz w maju br. - informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Kolejne przeprowadzimy we wrześniu. Myślę, że dopiero one pokażą, jak zmienił się ruch po wprowadzeniu systemu.

Inne efekty wprowadzenia systemu viaTOLL obserwują za to mieszkańcy Tczewa. Na ulicach pojawiło się bowiem więcej ciężarówek, które wybierając miejskie ulice, w ten sposób szukają alternatywnych, bezpłatnych przejazdów, omijając chociaż kilka bramek. Ciężkie pojazdy rozjeżdżają te trasy.

- Wydałem już zarządzenie, aby dostosowano znaki drogowe do tej sytuacji - informuje Mariusz Wiórek, wicestarosta tczewski. - Mówiąc wprost, chodzi o wprowadzenie ograniczeń tonażu pojazdów, które mogą się tutaj poruszać.
Na pewno znak ograniczający tonaż stanie od strony Bałdowa oraz na ulicy Armii Krajowej.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki