MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tadeusz Wenda uhonorowany. Narodowy Bank Polski na 100-lecie Portu Gdynia

oprac. Alek Radomski
Narodowy Bank Polski wprowadza do obiegu monetę kolekcjonerską „100-lecie Portu Gdynia”. Na srebrnej monecie o nominale 20 zł zaprezentowano gdyński port oraz wizerunek jego projektanta inż. Tadeusza Wendy.
Narodowy Bank Polski wprowadza do obiegu monetę kolekcjonerską „100-lecie Portu Gdynia”. Na srebrnej monecie o nominale 20 zł zaprezentowano gdyński port oraz wizerunek jego projektanta inż. Tadeusza Wendy. NBP
Monetę upamiętniającą powstanie gdyńskiego portu wyemitował Narodowy Bank Polski. Kolekcjonerskim unikatem uhonorowano Tadeusza Wendę, głównego projektanta i kierownika budowy polskiego portu.

Stulecie gdyńskiego portu znalazło swoje odbicie w najnowszej monecie kolekcjonerskiej NBP. Srebrna moneta o nominale 20 zł upamiętnia powstanie tej kluczowej dla II Rzeczypospolitej inwestycji.

Na rewersie znalazło się popiersie inżyniera Tadeusza Wendy, głównego projektanta i kierownika budowy portu. Wykonano je na podstawie fotografii portretowej z 1918 r. Na pierwszym planie widać fragmenty dźwigu bramowego o ażurowej konstrukcji. Co ciekawe, używanego tak w czasach Wendy i jak obecnie. Pozostałe dźwigi w tle to już urządzenia współczesne. Na awersie poza obowiązkowymi elementami jak nominał, napis „Rzeczpospolita Polska”, rok emisji i wizerunek orła znalazło się też miejsce dla planu gdyńskiego portu.

Jako wzór posłużył tu zresztą projekt Wendy, sporządzony prawdopodobnie w 1936 r. Plan ukazuje stan portu na ówczesne czasy, a także Kanał Przemysłowy, który ostatecznie nigdy nie powstał. Jest też część magazynów portowych oraz nabrzeży i basenów, które zamierzano wybudować w kolejnych latach.

Na mocy traktatu wersalskiego Polska otrzymała wąski pas wybrzeża o długości około 140 km, wliczając w to Półwysep Helski. Rzeczpospolita miała też prawo do korzystania z portu w Gdańsku, ale w praktyce w związku ze statusem Wolnego Miasta, wykorzystywanie go do celów handlowych i wojskowych nie było możliwe. Dlatego w 1920 roku, kilka miesięcy po zaślubinach Polski z morzem, Ministerstwo Spraw Wojskowych oddelegowało inżyniera Tadeusza Wendę do wyznaczenia dogodnej lokalizacji pod budowę przyszłego polskiego portu.

W czerwcu 1920 roku Wenda złożył sprawozdanie z przeprowadzonych oględzin i obserwacji. Wskazał na dobre położenie Gdyni, które zapewniało dogodne osłonięcie od wiatru przez Półwysep Helski, odpowiednią głębokość wody przy brzegu oraz bliskość stacji kolejowej. Od tego momentu projekt nabrał przyspieszenia. W ciągu dwóch lat, czyli do 1923 roku powstał Tymczasowy Port Wojenny i Schronisko dla Rybaków. Wcześniej, Wenda przygotował koncepcję portu właściwego o możliwościach przeładunkowych sześciu milionów ton.

23 września 1922 roku Sejm Rzeczypospolitej przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni. Jest to data formalnego początku procesu realizacji tego ambitnego założenia.

Najnowsza moneta kolekcjonerska NBP kosztuje w 290 zł. Została wykonana ze srebra o próbie Ag 925, ma średnicę 38,61 milimetra i masę 28,28 grama, jest oksydowana i ma też elementy wykonane z transparentnej żywicy.

Wszystkie monety kolekcjonerskie i okolicznościowe emitowane przez NBP są prawnym środkiem płatniczym w Polsce. Ich siłę nabywczą określa umieszczony na nich nominał. Niezależnie od wysokości nominału oraz ustalonej w NBP ceny sprzedaży monety kolekcjonerskie mają swoją wartość kolekcjonerską, którą określa rynek numizmatyczny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tadeusz Wenda uhonorowany. Narodowy Bank Polski na 100-lecie Portu Gdynia - Głos Pomorza

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki