Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorską Koleją Metropolitalną pojedziemy w 2015 roku

Kazimierz Netka
Wizualizacje węzłów przesiadkowych:  Gdańsk, ul. Abrahama
Wizualizacje węzłów przesiadkowych: Gdańsk, ul. Abrahama PKM
W czwartek Zarząd Województwa Pomorskiego ostatecznie zdecydował się na konkretny wariant Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Oznacza to, że już można przystąpić do przygotowań, a zwłaszcza do opracowania projektu budowlanego. PKM ma zaczynać się w Gdańsku Wrzeszczu, prowadzić do lotniska w Rębiechowie, dalej do Gdyni Głównej i łączyć się z trasą Gdynia - Kościerzyna.

- Zapaliliśmy zielone światło dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w wersji dwutorowej, zelektryfikowanej - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Wyboru dokonaliśmy spośród 16 propozycji przebiegu PKM. Chcemy, by ta linia została połączona także z siecią Szybkiej Kolei Miejskiej. Pragniemy również zachęcić prezydentów Gdańska i Gdyni do budowy węzłów komunikacyjnych, w szczególności: Abrahama, Rakoczego, Wróbla Staw, Kiełpinek, Matarnia, Osowa.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Budowa PKM będzie podzielona na dwa etapy. Najpierw, do czerwca przyszłego roku, powstanie odcinek długości około trzech km z projektowanego przystanku przy lotnisku w Rębiechowie do stacji Osowa na linii Kościerzyna - Gdynia. Dzięki temu kibice, przybywający samolotami na mecze Euro 2012, będą mogli pociągami jechać z lotniska wprost do Gdyni, gdzie będą zakwaterowani. Drugi odcinek, z Gdańska Wrzeszcza do lotniska, zostanie oddany do użytku w połowie 2015 roku.

Wszystko o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Do kursowania pociągów PKM trzeba będzie dopłacać
Zdaniem Andrzeja Massela, wiceministra infrastruktury i współautora koncepcji budowy PKM na trasie byłej kolei tzw. kokoszkowskiej (istniała ona w latach 1914 - 1945), kursowanie pociągów po torach PKM będzie dofinansowywane. Pokrycie kosztów wyniesie około 50 procent. Niemal wszędzie bowiem do transportu publicznego trzeba dopłacać. Im więcej podróżnych, tym większe samofinansowanie. PKM zyska nowych pasażerów, gdy zostanie włączona w trasę Kościerzyna - Gdynia i do Kartuz. Według posła Stanisława Lamczyka, połączenie PKM z koleją prowadzącą na Pojezierze zostało bardzo wysoko ocenione przez Komisję Europejską. PKM może liczyć na dotację z funduszy Unii nawet do 85 procent. Koszt budowy to około 720 mln złotych netto.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki