Pomorscy celnicy otrzymali dwa supernowoczesne skanery rentgenowskie. Koszt dwóch mobilnych skanerów Nuctech MT1213DE wyniósł 21 mln zł, z czego 10,4 mln zł przekazał wojewoda pomorski w oparciu o ustawę o ochronie granicy państwowej i rozporządzeniu rządu w sprawie obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymania przejść granicznych.

- Dwa nowoczesne skanery do prześwietlania kontenerów zyskały terminale kontenerowe w Gdańsku i Gdyni. Oba kosztowały 21 mln zł, z czego 10,5 mln zł przekazał wojewoda pomorski Dariusz Drelich. - Szeroko rozumiane bezpieczeństwo to nasz priorytet. Urządzenia usprawnią kontrolę i ułatwią pracę funkcjonariuszy, co nie będzie bez znaczenia na wpływy do budżetu państwa - mówił wojewoda pomorski Dariusz Drelich. - Przy okazji gratuluję całemu zarządowi i wszystkim pracownikom DCT tak znakomitego wyniku za 2017 r. - dodał.

Czytaj także: Port Gdańsk z historycznym rekordem za 2017 rok. Przeładowano ponad 40 milionów ton towaru [zdjęcia]

Jeden ze skanerów zaprezentowany został we wtorek w DCT. Będzie m.in. kontrolował kontenery przybywające do terminalu.

- Rosnące przeładunki w terminalu DCT pokazują jak te nowoczesne urządzenia są potrzebne - powiedział Tomasz Słaboszowski, dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku. - Nasi funkcjonariusze zyskali nowe narzędzie ochrony granic kraju i Unii Europejskiej.

Zobacz galerię

Jak podkreślano na w DCt zaawansowanie i wydajność skanerów pozwoli na zwiększenie liczby i skuteczności kontroli bez wpływu na szybkość rozładunku i odpraw kontenerów.

Przeczytaj też: Port Gdynia będzie miał nowy terminal intermodalny

Nuctech MT1213DE to mobilne skanery RTG umieszczone na pojeździe ciężarowym. Dzieli temu cała platforma jest mobilna. Może także zbadać obiekty i długości do 18 metrów, szerokie na 2,6 metra i wysokie na 4,6 metra. Urządzenia wykorzystują technologie szybkiego skanowania promieniami rentgenowskimi o dwóch energiach, ułatwiającej operatorowi obrazu rozróżniania towarów i materiałów o niskiej gęstości wśród materiałów o dużej gęstości, jak stal. Nowe skanery są zdolne penetrować stal o grubości do 30 centymetrów. W zależności od trybu pracy jeden skaner może prześwietlić nawet 100 kontenerów w ciągu jednej godziny.

Rentgenowskie systemy skanujące od lat stosowane są przez celników. Stosowane są wszędzie tam gdzie konieczna jest nieinwazyjna kontrola przekraczających granice transportów. Zwłaszcza w terminalach kontenerowych gdzie liczy się szybkość odprawy. Fizyczne rozładowanie i załadowanie ponowne kontenera może trwać nawet 2 dni. Wykorzystanie promieni rentgena pozwala na sprawdzenie zawartości bez otwierania kontenera.

Największy kontenerowiec na świecie w Gdańsku [WIDEO, ZDJĘCIA]

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Luksusowa rezydencja Jana Kulczyka na sprzedaż

TOP 100 najlepszych firm na Pomorzu

W te niedziele 2018 roku sklepy będą zamknięte - daty

Abonament RTV 2018 - stawki, zniżki, terminy

Tyle zarabiają pracownicy w Polsce i regionie [lista płac]