Pomorskie ożywiło polski pawilon na Światowej Wystawie EXPO 2015 w Mediolanie - tak wynika z pierwszych ocen uczestników Tygodnia Pomorskiego na EXPO Milano 2015. Pomorze pokazywało się tam światu od 1 do 7 czerwca - jako pierwszy polski region. Ze wstępnych analiz wynika, że codziennie pomorskie ekspozycje odwiedzało około 10 tys. osób.

W samym sercu Mediolanu, w siedzibie Izby Handlowej w Palazzo Turati, odbyła się giełda kooperacyjna pod wspólnym tytułem "Potencjał Gospodarczy Pomorza". Przedstawiciele pomorskich firm, które zdecydowały się na udział w misji gospodarczej w Mediolanie, rozmawiali z wiodącymi włoskimi odbiorcami z branży ICT, sektora budowlanego, morskiego, transportu i logistyki.

- Można odnieść wrażenie, że pomorskie zostało zapamiętane w Mediolanie - stwierdza Adrian Bogusłowicz, przedsiębiorca z Krynicy Morskiej, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej, członek zarządu Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej: - Dzięki temu została zwrócona uwaga świata na całą Polskę.

W oczy rzucała się sopocka "Riwiera", czyli plaża, którą to miasto usypało przed polskim pawilonem. Na tej bałtyckiej plaży w Mediolanie odbywały się występy pomorskich zespołów artystycznych. Pomorskie dość dobrze wykorzystało swój pobyt na EXPO. Bardzo owocne mogą się okazać spotkania przedsiębiorców, do jakich dochodziło, m.in. podczas Pomorskiej Gali Biznesu w Mediolanie.

- Światowa wystawa EXPO 2015 w Mediolanie to na pewno niezwykłe przeżycie dla każdej firmy mającej okazję być częścią ekspozycji, ale też dla odwiedzających - ocenia Karolina Paszkiewicz, menedżerka PR & Marketing w spółce Sunreef Yachts. - Wydarzenie to miało na celu wymianę doświadczeń pomiędzy włoskimi a polskimi przedsiębiorstwami i instytucjami regionalnymi. Przedstawiliśmy tam swoją ofertę. Zawarliśmy przy okazji nowe kontakty z potencjalnymi podwykonawcami i partnerami biznesowymi. Wkrótce się przekonamy, czy wyjdzie z tych relacji coś więcej. Jesteśmy zadowoleni, że mieliśmy okazję pokazać się z Pomorskiem na EXPO 2015.

Zwiedzający i kontrahenci mogli się także zapoznać z innowacyjnymi technologiami betonowymi, w których specjalizuje się gdyńska firma Andervision.

- Liczymy na dobre efekty naszego wspólnego tygodniowego pobytu w Mediolanie - mówi Mariusz Androsiuk, prezes zarządu spółki Andervision. - Oczywiście, świecący beton jak zawsze robił wrażenie, ale my pokazywaliśmy także ostatnio opatentowane nasze ściany trójwarstwowe, cienkie płyty kompozytowe. Umówiliśmy się na dalsze rozmowy w Polsce. To dobrze, że nasz region pokazał się w Mediolanie. Trzeba wyjeżdżać za granicę. Pomorskie ma wiele do zaoferowania; mamy technologie unikatowe w skali globalnej.

Pomorskie pokazało na EXPO Milano 2015 również gdański bursztyn, gdyński design - sztukę artystycznego projektowania, a także atrakcje innych części województwa.