Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Straciły pieniądze, bo podały oszustom kod BLIK

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Archiwum PolskaPress
Dwie mieszkanki powiatu lęborskiego w tym tygodniu stały się ofiarami oszustów, podając im kod BLIK. Jedna - fałszywej siostrze, druga – rzekomemu pracownikowi banku.

- Przestępcy w mediach społecznościowych lub podczas rozmów telefonicznych podszywają się pod znajomych i próbują przekonać do przekazania im pieniędzy. Często proszą o wypłacenie ich za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK. Takie oszustwa miały miejsce w ciągu dwóch ostatnich dni w powiecie lęborskim – informuje Marta Szałkowska, rzeczniczka lęborskiej policji.

W jednym z tych przypadków oszust udawał, że jest siostrą pokrzywdzonej. Wysłał jej wiadomość z prośbą o przekazanie gotówki przez podanie kodu BLIK. Kobieta, nieświadoma tego, że ma do czynienia z przestępcą, zgodziła się na wypłatę 600 złotych.

- Dużo więcej, bo prawie 10 tysięcy złotych, straciła 44-latka, do której zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust uzyskał dostęp do jej konta internetowego i za pomocą kodu BLIK kilka razy wypłacił z bankomatu na drugim końcu Polski gotówkę – relacjonuje Marta Szałkowska. - Policjanci zajmują się tymi sprawami i przestrzegają przed oszustami. Prośbę o pożyczkę lub przekazanie pieniędzy przestępcy najczęściej uzasadniają nagłą sytuacją. Wiele osób sądząc, że koresponduje z zaufaną osobą, podaje kod BLIK a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. W ten sposób przekazuje się przestępcom swoje oszczędności.

Policja podpowiada, jak uniknąć takich wyłudzeń:

  • Należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych. Wówczas o wiele trudniej przejąć przestępcy konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS
  • Zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory lub kontaktują się w inny sposób. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby
  • Zawsze trzeba sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdźmy dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi
  • Nie należy klikać w linki otrzymane od nieznanych numerów, ponieważ mogą nas przenieść do stron wyłudzających dane lub pieniądze
  • Trzeba chronić swój telefon, a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku
  • Pamiętajmy też, że pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta, ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalować żadnych aplikacji, z których mogą wykonywać ruchy na koncie klienta
od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Straciły pieniądze, bo podały oszustom kod BLIK - Głos Pomorza

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki