- W stoczni byłam już wiele razy, ale w roli matki chrzestnej pierwszy raz - powiedziała Joanna Nowak. - Jest to dla mnie wielkie wyróżnienie. Byłam bardzo wzruszona tym, że miałam zaszczyt ochrzcić statek. Interesuje mnie, gdzie będzie on pływał i dlatego też w miarę możliwości będę śledzić dalsze losy.
"Waterbuck" i "Ievoli Blue" są kolejno statkami 15. i 16. z długiej serii holowników AHTS, zamówionych w "Remontowej" SA przez kontrahentów ze Stanów Zjednoczonych i Włoch. Obecnie w "Północnej" budowane są następne trzy holowniki dla Edison Chouest Offshore, w tym "Bushbuck", zwodowany 22 grudnia ubiegłego roku.
Holowniki AHTS (skrót ang. określenia Anchor Handling Tug / Supply Vessel - holownik do obsługi zakotwiczonych statków i obiektów offshore oraz do ich zaopatrywania) należą do statków offshore, czyli do obsługi podmorskich pól ropy i gazu. Mogą one holować i wspomagać kotwiczenie na morzu platform wydobywczych, pław przelewowo- nalewowych (do załadunków ropy na zbiornikowce z podmorskich otworów wydobywczych) czy statków FPSO, czyli pływających magazynów i rafinerie ropy naftowej, na ściśle określonej, stałej pozycji przy pomocy od kilku do kilkunastu kotwic.
Statek AHTS w wersji II, o uciągu 155 ton, ma długość 70 m, szerokość 15,5 m i zanurzenie do 5,3 m. Jego napęd stanowią 2 silniki o mocy po 3730 kW. Osiąga prędkość do 14 węzłów. Wyposażony jest we wciągarki - holowniczą i roboczą o uciągu od 150 do 300 ton. Jego załoga składa się z 28 osób.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?