Niedawno śpiewacy z Gdańska wraz z Musica Fiorita wystąpili z koncertem na Zamku Królewskim w Warszawie.
Andrzej Hakenberger od roku 1608 do końca swego życia był gdańskim kapelmistrzem, a zarazem kapelmistrzem kapeli kościoła Najświętszej Marii Panny. Skomponował kilkadziesiąt motetów, głównie w tak zwanej technice polichóralnej, czyli przeznaczonej do wykonywania przez kilka chórów śpiewających jednocześnie, co było w XVII wieku umiejętnością tyleż rzadką, co budzącą najwyższe uznanie. Dzieła znakomitego gdańskiego kapelmistrza ukazały się drukiem jeszcze za jego życia w Szczecinie, we Frankfurcie, w Lipsku i Wittenberdze, co należy odczytywać jako świadectwo wielkiego uznania dla talentu gdańskiego kapelmistrza. Ku zadowoleniu współczesnych muzyków i muzykologów liczne odpisy utworów Hakenbergera ocalały w siedemnastowiecznych tabulaturach z katedry pelplińskiej (opracował je Jan Węcowski) i opactwa cysterskiego w Gdańsku Oliwie.
Jan Łukaszewski pasjonuje się twórczością Hakenbergera od kilkudziesięciu lat. Już w 1990 roku nagrał z Polskim Chórem Kameralnym dla wydawnictwa Accord osiemnaście utworów gdańskiego kompozytora (Andrzej Hakenberger, Musique pour Sigismond III Vasa), a w 1997 piętnaście motetów (Andrzej Hakenberger, Motety). W tym roku spełnił swoje marzenie i nagrał wszystkie pięćdziesiąt pięć motetów Hakenbergera, co jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem na świecie. I właśnie owoce tej pracy mieli szanse usłyszeć melomani obecni na koncercie w Zamku Królewskim.
Jan Łukaszewski nie tylko odkrył przed nimi niewątpliwe arcydzieła siedemnastowiecznej polichóralności, ale wydobył z nich wszystkie walory i blaski: czyste współbrzmienia, stereofonię, kontrasty dynamiczne i rytmiczne, regularną i płynącą frazę. Brzmienia barokowych instrumentów: cynku (kornetu), puzonów, violi da gamba czy teorby subtelnie towarzyszyły głosom śpiewaków bądź harmonijnie je dopełniały. Delikatnymi acz czytelnymi dla artystów gestami Jan Łukaszewski łączył i rozdzielał masy dźwięków, które powoli rozpływały się po sali koncertowej niczym wielkie i skrzące się bańki mydlane.
Pierwsze w historii nagranie wszystkich motetów Andrzeja Hakenbergera, dokonane pod kierownictwem artystycznym Jana Łukaszewskiego, to doniosłe wydarzenie w świecie kultury. Polski Chór Kameralny zrobił sobie wspaniały prezent na trzydziestą piątą rocznicę pracy artystycznej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?