MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rekord Polski w gdańskim porcie morskim [ZDJĘCIA]

Kazimierz Netka
Prawie 36 mln ton różnych towarów przeładowano w 2015 roku na terenie gdańskiego portu morskiego. To blisko o 4 mln ton więcej niż w 2014 roku.

W bieżącym, 2016 roku, może zostać ustanowiony kolejny rekord przeładunkowy w gdańskim porcie. Rozwijają się bowiem terminale kontenerowe (miejsca przyjmowania i przeładunku towarów dostarczanych drogami lądowymi i wodnymi). W środę, 13 stycznia 2016 roku, oficjalnie oddano do użytku jeden z nich. Drugie nabrzeże ma być gotowe pod koniec lata bieżącego roku.

W dniu 13 stycznia na Nabrzeżu Szczecińskim w Porcie Gdańsk miała miejsce uroczystość wieńcząca zakończenie rozbudowy intermodalnego (łączącego różne rodzaje środków transportu: wodny samochodowy, kolejowy itp.) terminalu (miejsca dostaw i przeładunków) kontenerowego w tzw. porcie wewnętrznym (do którego statki morskie wpływają Wisłą). Ta warta blisko 30 mln PLN inwestycja zainicjowana z myślą o poprawie technologii i jakości obsługi na terminalu kontenerowym w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego, realizowana była przy wsparciu środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – informuje Monika Wszeborowska - dyrektor Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Inwestycja, która obejmowała dość szeroki zakres prac, w tym powiększenie powierzchni składowej, poprawienie układu komunikacyjnego i postojowego terminalu, ale również uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej obszaru objętego inwestycją, czy wreszcie poprawę dostawy mediów, oświetlenia terenu oraz jego ogrodzenia, zrealizowana została niezwykle szybko, bo w zaledwie 7 miesięcy. Prace trwały od kwietnia do listopada ubiegłego roku, w rezultacie czego doprowadzono do polepszenia warunków do obsługi przewozów: szosowo - morskich, kolejowo - szosowo - morskich oraz kolejowo - morskich w zakresie jednostkowego czasu obsługi na terminalu. Zadbano również o uzyskanie, w toku przeprowadzonej inwestycji, stosownych usprawnień manipulacyjno - składowych kontenerów.

W konsekwencji, realizacja programu modernizacji terminalu umożliwiła zwiększenie jego dotychczasowych rocznych zdolności przeładunkowych do poziomu 100 tys. TEU (kontenerów o długości 20 stóp).

Jak powiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska, były pracownik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, na terenie nowego terminala może zmieścić się nawet 150 kontenerów.

Podczas uroczystości, zaproszeni goście mieli okazję zapoznać się ze szczegółami technicznymi zakończonej inwestycji zarówno z punktu widzenia inwestora, jak i wykonawcy przedsięwzięcia, którym w tym przypadku była firma Strabag Sp. z o.o. W swoim wystąpieniu, Andrzej Sumionka, dyrektor Regionu Północ firmy Strabag, zrelacjonował poszczególne etapy inwestycji, zakres prac oraz proceduralne rozwiązania towarzyszące temu przedsięwzięciu. Kluczowym elementem inwestycji była bowiem budowa ponad 2,5 hektarowego placu składowego, który z racji bardzo złożonych warunków geotechnicznych podłoża wymagał wzmocnienia. W tym celu koniecznym było umieszczenie w gruncie 4 500 kolumn hybrydowych (żwirowo – cementowych) i na tych „palach” posadowienie budowli.

Tak przygotowany plac może dziś pomieścić w jednej warstwie 456 kontenerów 20' (20-stopowych) oraz 30 kontenerów 20' (20-stopowych) z ładunkami niebezpiecznymi, co przy czterowarstwowym składowaniu, w sumie pozwala zgromadzić jednocześnie 1 824 kontenery 20-stopowe oraz 120 kontenerów z ładunkami niebezpiecznymi.

Jak podkreśliła w swym wystąpieniu Dorota Raben - prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA - rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego już wkrótce dopełniona zostanie także doskonałym skomunikowaniem z drogami krajowymi i autostradą A1 poprzez tunel pod Martwą Wisłą - kolejną ważną inwestycję dla Portu Gdańsk i całej aglomeracji Gdańska. Dzięki tego typu przedsięwzięciom, ale również skuteczności i operatywności terminali przeładunkowych, Port Gdańsk rośnie w siłę, umacnia swoją pozycję na arenie międzynarodowej i z każdym rokiem notuje rekordowe przeładunki. Jak dodała pani prezes Dorota Raben, zakończona inwestycja to początek dalszych zmian infrastrukturalnych w Porcie Gdańsk, które w ciągu najbliższych 5 lat obejmą wartość przeszło 1 mld PLN. Na taką bowiem kwotę opiewać będą w najbliższym czasie inwestycje samego Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., nie wspominając o przedsięwzięciach wartych 7 mld PLN zapowiadanych przez gdańskich operatorów przeładunkowych. O efektach następnych tego typu przedsięwzięć dowiemy się już niebawem, a jak wskazują przyjęte harmonogramy, powodów do świętowania kolejnych inwestycji w Porcie Gdańsk w roku 2016 powinno być sporo. Pani Prezes podziękowała wykonawcom, pracownikom portu za zaangażowanie w realizację inwestycji, m.in. Jerzemu Melaniukowi - wiceprezesowi Zarządu ds. Infrastruktury oraz Jowicie Zielinkiewicz.

Już wiadomo, że rok 2016 zapowiada się równie ciekawie. Planuje się rozpoczęcie budowy głębokowodnego terminalu masowego przez spółkę OT Logistics, oficjalnie zapoczątkowana zostanie eksploatacja terminalu naftowego PERN oraz – w porcie zewnętrznym, czyli nad Zatoka Gdańską - drugiego nabrzeża terminalu kontenerowego DCT (Deepwater Container Terminal). Nadto, zgodnie z przyjętymi planami, pod koniec roku ma być rozpoczęta modernizacja nabrzeży portu wewnętrznego i pogłębienia toru wodnego. Zaplanowano także zainicjowanie budowy stanowisk statkowych przy Falochronie Półwyspowym Północnym w Porcie Zewnętrznym. W roku 2016 oddany zostanie do użytku także Tunel pod Martwą Wisłą, który ostatecznie połączy obie części Portu Gdańsk – lewo- i prawobrzeżną (w stosunku do Wisły) oraz zakończona zostanie budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą o docelowej przepustowości rzędu 180 par pociągów na dobę.

Niewątpliwie wszystkie te przedsięwzięcia gruntownie przyczynią się do polepszenia jakości obsługi ładunków i statków w porcie oraz dalszego umacniania roli Portu Gdańsk na arenie nie tylko bałtyckiej, ale europejskiej, co może w przyszłym roku przełożyć się na realne i wymierne efekty w postaci kolejnej zwyżki wolumenu przeładunkowego w Porcie Gdańsk, a co za tym idzie, stwarzać będzie realne szanse na kolejne wyczekiwane rekordy.

Podsumowując: budowa miejsca obsługi kontenerów, to jeden z wielu z projektów, jakie w ciągu najbliższych lat zamierza zrealizować Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, A chodzi m.in. o pogłębienie toru wodnego w porcie wewnętrznym, poszerzenie go i modernizację nabrzeży a także budowę centrum ratownictwa. Ponadto duże przedsięwzięcia realizują podmioty prywatne na terenie portu, a szacunkowa wartość tych działań to około 7 miliardów złotych, Po takiej rozbudowie co roku mogą być ustanawiane nowe rekordy w przeładunkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki