O dokładną wielkość zasobów bursztynu w miejscu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pyta Ministerstwo Aktywów Państwowych poseł Lewicy z Gdyni, Marek Rutka. W swojej interpelacji dopytuje także, ile cennej kopaliny udało się wydobyć z terenu prac od rozpoczęcia inwestycji na początku zeszłego roku do teraz i czy urobek (piach) opuszczający plac budowy jest kontrolowany.
Jak sam tłumaczy, interpelacja jest spowodowana niedawną informacją Urzędu Morskiego w Gdyni (pisaliśmy o niej w wydaniu „Dziennika Bałtyckiego” w miniony piątek), o zaprzestaniu starań o koncesję na wydobycie tzw. złota Bałtyku z terenu przekopu.
- Mierzeja Wiślana od zawsze stanowiła zagłębie wydobycia bursztynu na naszym terenie (także tego nielegalnego) i tłumaczenia, że nagle państwo odpuszcza kontrolę nad urobkiem, jest cokolwiek zastanawiające – tłumaczy Rutka.
Swoje wątpliwości poseł z Gdyni opiera na informacji wiceministra aktywów państwowych Macieja Małeckiego z lipca 2020 r., który przekazał wówczas na posiedzeniu Sejmu, że złoże w miejscu przekopu liczy ok. 7 ton bursztynu. Liczbę tę prostowało wówczas ówczesne Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Tony bursztynu na przekopie mierzei to pomyłka? Poseł Rutka: Czy bursztyn potajemnie wyjeżdża z terenu budowy?
- Na terenie budowy przekopu Mierzei Wiślanej znajdują się dwa złoża bursztynu: 900 kg i 500 kg, przy czym tylko jedno z nich nadaje się do wydobycia – pisał na Twitterze Marek Gróbarczyk, wówczas minister gospodarki morskiej (dziś wiceminister infrastruktury). Liczba podana przez wiceministra Małeckiego miała dotyczyć wszystkich zbadanych zasobów w polskiej części Mierzei Wiślanej.
Wg informacji Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem przekopu, koszt eksploatacji złóż bursztynu w miejscu inwestycji, przekraczałby potencjalne zyski ze sprzedaży kopaliny (miały to potwierdzić specjalne analizy – złoża są rozproszone). UM podkreśla również, że jego głównym zadaniem jest budowa szlaku wodnego a nie poszukiwanie złóż.
- Według zapowiedzi premier Beaty Szydło z 2016 roku, bursztyn z przekopu miał sfinansować całą inwestycję – mówi Rutka. - Tymczasem, budowa cały czas staje się droższa. W 2016 roku koszt inwestycji oceniano na 880 mln zł, obecnie pracę wyceniane są na ponad 2 mld złotych.
WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ
Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?