Port gdański powstał nad odnogą Motławy przed X stuleciem, jako przystań grodowa. Do XVIII wieku nad Motławą, uchodzącą pod Gdańskiem do Wisły, rozwijał się port Głównego Miasta. W wyniku jego stałej rozbudowy w kierunku południowym usypano wyspy Ołowiankę i Spichrzów oraz przekopano kanały portowe - na Stępce i Nową Motławę. Od końca XVIII stulecia rozpoczęto budowę nabrzeży nad ujściem Martwej Wisły. Z czasem ukształtowały się port wewnętrzny i dzielnica Nowy Port.
W latach 1901-04 przekopano kanał Kaszubski, przecinający zakole Martwej Wisły, a efekcie powstała wyspa Ostrów. W 1975 roku otworzono, nowo zbudowany wtedy, gdański port zewnętrzny zwany Portem Północnym. Jego rozległy obszar jest obecnie sukcesywnie zagospodarowywany. Obok istniejących baz przeładunkowych paliw płynnych, węgla i gazu (LPG), funkcjonuje w nim wielki terminal kontenerowy DCT Gdańsk SA, który jest rozbudowywany, a w najbliższych latach zbudowane zostaną terminale masowy, produktów rolnych oraz baza paliw i chemikaliów PERN.
W 2008 r. ówczesny Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zaprezentował strategię rozwoju portu do roku 2050, w której przewidziano zwiększenie jego obszaru lądowego o 450 hektarów. Na Zatoce Gdańskiej, na północ od portu wewnętrznego, miały być usypane wyspy, z posadowionym na nich Portem Centralnym.
W przyszłym miesiącu obecny zarząd portu ma przedstawić nową strategię jego rozwoju. Zatem nie wiadomo jeszcze, w jakim kierunku będzie rozszerzany obszar portowy.
Jedynymi "wolnymi" terenami lądowymi Gdańska, przyległymi do portu, są plaże - od Stogów do Wyspy Sobieszewskiej oraz grunty położone na Martwą Wisłą, Wisłą Śmiałą i Przekopem Wisły. Nikt nie zgodzi się na likwidację plaż. Natomiast tereny nad Wisłą Martwą, od mostu wantowego do Przegaliny, ujęte są w miejscowym planie zagospodarowania, jako grunty przeznaczone wyłącznie na inwestycje związane ze sportem, rekreacją i turystyką wodną.
To samo dotyczy Wisły Śmiałej, a do tego odcinek jej lewego brzegu stanowi chroniony obszar Natura 2000, a nad prawym brzegiem leży rezerwat przyrody "Ptasi Raj".
Z kolei Przekop Wisły ma strategiczne znaczenie dla ochrony przeciwpowodziowej Żuław, a nad jego ujściem znajduje się rezerwat przyrody "Mewia Łacha" oraz piaszczyste łachy, na których przebywają chronione ssaki - morświny i foki. Zimą przekopem spływają do morza lody, kruszone przez lodołamacze, od stopnia wodnego we Włocławku do Zatoki Gdańskiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?