Zarząd Portu Gdańsk podpisał umowę z firmą NDI SA, wykonawcą kontraktu, polegającego na rozbudowie układu drogowego i zespołu torów w Porcie Zewnętrznym. Wartość praca w ramach kontraktu to prawie 176 mln zł.
Zadanie jest dofinansowane przez mechanizm CEF (Connecting Europe Facility) i jest kolejnym kontraktem podpisanym przez Port Gdańsk z dofinansowaniem unijnym w ostatnich miesiącach.
Czytaj także:
- To kolejny z projektów współfinansowany ze środków unijnych. Rozbudowa portowej infrastruktury realizowana jest z coraz większym rozmachem. Jest to efekt pracy kilku ostatnich lat, a ostateczne rezultaty przyczynią się do osiągnięcia naszego głównego celu, którym jest całkowita dominacja na Bałtyku - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
Zmianie ulegnie m.in. układ komunikacyjny w Porcie Zewnętrznym. Przebudowane zostaną między innymi ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo powstanie niewielki parking buforowy dla aut ciężarowych, pierwszy w tej części Portu.
Czytaj również:
- W perspektywie budowy Portu Centralnego, układ drogowy i kolejowy w Porcie Zewnętrznym musiał ulec zmianie. Dotychczasowe połączenia są niewystarczające, a myśląc perspektywicznie planujemy infrastrukturę gotową do obsłużenia przeładunków w następnych dekadach. Dzięki tym projektom, stajemy się coraz bardziej atrakcyjni i konkurencyjni. Wytrwale i zgodnie z planem realizujemy największy w historii gdańskiego portu program inwestycyjny. Ambitne plany, które mamy, wymagają entuzjazmu i zaangażowania naszych pracowników jak również koordynacji i nadzoru dużej liczby projektów w jednym czasie. Uczymy się tego coraz lepiej - przyznaje prezes Greinke.
Przeczytaj więcej na temat
Inwestycje w układ drogowo kolejowy to jeden z kluczowych elementów modernizacji portu z wykorzystaniem funduszy unijnych. Kolejnym jest pogłębienie toru wodnego i modernizacja nabrzeży W ramach tego projektu zmodernizowanych zostanie ok. 5 km nabrzeży - Nabrzeże Oliwskie, Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeże Mew, Nabrzeże Dworzec Drzewny oraz Nabrzeże Zbożowe wraz z fragmentem nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście.
Tor wodny, od wejścia do Portu do obrotnicy przy stoczni Remontowa, będzie miał 12 metrów głębokości (przy nabrzeżach średnio 11,2m) i 90 m szerokości, a Kanał Kaszubski osiągnie głębokość 10,8 metra (szerokość 75 m).
Dzięki tym przedsięwzięciom port ma stać się głównym komunikacyjnym węzłem Bałtyku. Obydwa projekty, czyli “Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku” i “Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku”, otrzymały 85-procentowe dofinansowanie z CEF. Ich łączna wartość to ok. 600 mln zł, z czego ponad 500 mln zł stanowią środki unijne.
BALTEXPO 2017. Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA:
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?