Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Znikną rabaty i karty stałego klienta w aptekach

Jolanta Gromadzka-Anzelewicz
J.Wojtowicz
Rozprowadzane przez apteki karty stałego klienta, "Senior", "Plus 60" i podobne do nich programy, tracą swoją ważność z końcem roku. Niektórzy aptekarze lojalnie informują o tym pacjentów, inni nadal oferują im karty klubowe jakby nigdy nic.

Tymczasem ustawa refundacyjna, która ma wejść w życie od początku stycznia 2012 r., likwiduje leki za grosz, prezenty za punkty, wszelkie ulgi, promocje i rabaty związane z realizacją recept. Nie będzie też żadnych zniżek. W każdej aptece dany lek refundowany ma kosztować tyle samo. Dla wielu ludzi, a szczególnie tych starszych, schorowanych i żyjących z niskiej emerytury, to bardzo zła wiadomość.

Pan Andrzej, emeryt z Tczewa, po przebytych chorobach, do niedawna często odwiedzał aptekę Jodłowa VI. Kartę stałego klienta posiadał przez kilka lat.

- Za każdy zakup leków wydawano mi talony, które potem mogłem zamienić na jakiś suplement diety lub sprzęt - tłumaczy pan Andrzej. Nie jest w stanie przypomnieć sobie wszystkich "prezentów", ale na pewno były wśród nich opiekacz do chleba i czajnik. Wystarczyło tylko zostawić w aptece swoje dane personalne i telefon kontaktowy.

Lada dzień zgromadzone na karcie stałego klienta punkty zamierza wymienić na suszarkę do włosów pani Danuta, która z powodu nadciśnienia i astmy odwiedza aptekę regularnie. W tczewskiej aptece Pod Lwem, w której się zaopatruje, uprzedzono ją, że z końcem roku karty znikną, więc punkty warto szybko wymienić na nagrody.

Dla 90-letniej pani Edyty z Gdańska ważniejszy od prezentu jest cenowy upust, jaki dostaje w aptece.

- Dla moich podopiecznych 10-15 zł rabatu to spora oszczędność w domowym budżecie - potwierdza Hanna Bereza z jednej z agencji pielęgnacyjno-opiekuńczych na Pomorzu. Jednak jeszcze kilka lat temu torbę na zakupy na kółkach czy kosmetyk można było dostać już za 200 punktów, teraz trzeba ich mieć aż 400-500.

- Karta stałego klienta nie wystarczy, trzeba sprawdzać ceny - radzi pani Wiktoria ze Słupska. Za każdy zakup, niezależnie od ceny, płacę o 5 proc. mniej. Niestety, w mojej aptece mają tam dość drogie leki i ten rabat wychodzi dla mnie... drożej.

I tak jest w istocie, bo wszystkie rabaty, ulgi i promocje w aptekach na lekarstwa refundowane, zdaniem specjalistów, są elementem gry, manipulacji i pozornej troski o pacjenta. Zarabiają na tym głównie sieci aptek, bo promocja podnosi im sprzedaż. Od nowego roku ma więc być inaczej.
- Znowelizowane prawo farmaceutyczne, które wchodzi wraz z ustawą refundacyjną, zakazuje wszelkiej reklamy - wyjaśnia dr farmacji Weronika Żebrowska, pomorski wojewódzki inspektor farmaceutyczny.

Uznano, że apteka musi różnić się pod tym względem od pizzerii, stacji benzynowej czy zwykłego sklepu. Dziś w reklamowaniu aptek i produktów leczniczych obowiązują ograniczenia - zabroniona jest reklama aptek, która bezpośrednio odnosi się do leków refundowanych. Inna jej forma, jak ulotki, karty stałego klienta, programy lojalnościowe były więc dopuszczone. Od 1 stycznia i one są zabronione, z wyjątkiem eksponowania nazwy apteki i jej danych teleadresowych. Po raz pierwszy ustawodawca wprowadza też sankcje dla aptek, które złamią ten zakaz . Inspekcja farmaceutyczna ma ich karać grzywną. Rabaty, ulgi i promocje w aptekach stracą też rację bytu, ponieważ od Nowego Roku będą obowiązywać sztywne, urzędowe ceny zbytu, sztywne marże hurtowe i detaliczne. Za dany lek refundowany w każdej aptece pacjent zapłaci tyle samo.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki