MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze wnioskuje o 100 mln zł z Polskiego Ładu. Pieniądze mają iść na drogi i pociągi

OPRAC.:
Agnieszka Kamińska
Agnieszka Kamińska
Przemysław Świderski
Zakup czterech pociągów z napędem hybrydowym, rozbudowa Drogi Wojewódzkiej 230 i rozbudowa skrzyżowania Drogi Wojewódzkiej 218 z drogą gminną – na te inwestycje samorząd województwa pomorskiego złożył wnioski o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład. Zarząd województwa liczy na 100 mln zł dofinansowania.

Samorząd Województwa Pomorskiego złożył wnioski o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład

W drugiej edycji programu Polski Ład samorządy mogły złożyć maksymalnie trzy wnioski. Dwa dotyczą przebudowy dróg wojewódzkich, a trzeci zakupu czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim. Najwyższe dofinansowanie, o jakie ubiega się samorząd województwa pomorskiego, dotyczy właśnie tego trzeciego wniosku. Dokumenty zostały złożone w piątek, 4 lutego.

- Konieczność zakupu taboru hybrydowego wynika przede wszystkim z wieloletniego opóźnienia rządu w elektryfikacji linii kolejowej 201 względem elektryfikacji na PKM, za którą odpowiada samorząd województwa – wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

We wniosku czytamy m.in.: „w związku z planowanymi i prowadzonymi robotami inwestycyjnymi na liniach kolejowych i pojawiającymi się w związku z tym trudnościami inwestorów dot. terminowej realizacji harmonogramów dla zamknięć poszczególnych odcinków linii kolejowych, istnieje zagrożenie w ciągłości funkcjonowania transportu. Dla zachowania niezakłóconego działania systemu, szczególne znaczenie ma terminowa realizacja rozpoczętych już projektów modernizacji linii kolejowych nr 201, 214 i 229 oraz elektryfikacji linii nr 201, 214, 229, 248 i 253, które są ściśle związane z obsługą pasażerów na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Planowane do zakupu pojazdy hybrydowe będą mogły, bez przeszkód, kursować po ww. liniach do czasu zakończenia prac inwestycyjnych”.

Marszałkowie siedmiu województw zwrócili się do premiera Mateusza Morawieckiego z apelem o wyjaśnienie, dlaczego ich regiony otrzymały skromniejsze środki na budowę dróg. Małopolska, Śląsk, Podkarpacie, województwo lubelskie czy Dolny Śląsk dostały 70 proc. dofinansowania, zaś województwa: zachodniopomorskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, wielkopolskie, mazowieckie i opolskie — jedynie 50 proc.

- W poprzedniej edycji złożyliśmy trzy wnioski i choć ostatecznie przyznano nam dofinansowanie dwóch projektów, to było ono na poziomie niższym niż spodziewany. Liczymy, że tym razem rząd podzieli fundusze nie na podstawie klucza partyjnego, ale sprawiedliwie i uda się nam uzyskać dofinansowanie na oczekiwanym poziomie – mówi marszałek Struk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki