Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze walczy o kontrakt przy budowie tunelu Dania - Niemcy

Kazimierz Netka
Wizualizacja wlotu do tunelu od strony niemieckiej
Wizualizacja wlotu do tunelu od strony niemieckiej Materiały prasowe
Pomorskie firmy walczą o pozyskanie części, wartych kilkaset milionów euro, kontraktów przy budowie podmorskiego tunelu Dania - Niemcy, pod cieśniną między niemiecką wyspą Fehmarn z duńską Lollandią.

Na początku przyszłego roku do Danii uda się polska misja gospodarcza. Wezmą w niej udział m.in. przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Agencji Rozwoju Pomorza SA, by wypromować firmy regionu i ich potencjał.

Polskie firmy liczyły na udział w pracach budowlanych oraz produkcji głównych elementów, czyli prefabrykatów betonowych. Wskazywano nawet miejsce na taką wytwórnię - w rejonie DCT w Gdańsku.

W Gdańsku ma powstać fabryka segmentów do tunelu łączącego Niemcy z Danią

Niestety, nie uzyskają takich zamówień - wynika z ogłoszonych przez Duńczyków wstępnych warunków rywalizacji o prawo wykonawstwa inwestycji. Elementy główne tunelu, betonowe, będą wykonywane w Danii, niedaleko Ronneby - dowiedzieliśmy się od Patryka Michalaka, koordynatora polskich firm, prezesa stoczni Gryfia w Szczecinie i Stoczni Gdynia. Tak się stało, ponieważ naciskały na to duńskie związki zawodowe. Chodziło im o zapewnienie miejsc pracy dla Duńczyków.

Polsko - polska rywalizacja o tunel Dania - Niemcy?

- Polskie firmy mogą starać się o prawo wykonawstwa sekcji stalowych tunelu - mówi prezes Patryk Michalak. - To też duże elementy, ważące nawet po 8 tysięcy ton. Naszymi rywalami w przetargach mogą stać się podmioty z innych nadbałtyckich państw. Nie ma zaś mowy o tym, by polskie przedsiębiorstwa konkurowały między sobą, starając się o zlecenia na rzecz budowy tunelu. Wartość zamówień konstrukcji stalowych trudno w tej chwili oszacować. Może to być kilkaset milionów euro, ale też nawet powyżej miliarda euro. Mamy warunki, by sekcje stalowe do duńsko-niemieckiego tunelu wykonywać. Świetnie nadaje się do tego suchy dok, znajdujący się w Stoczni Gdynia.

Pomorze: Deklarują współpracę na rzecz budowy tunelu niemiecko-duńskiego

Żeby skuteczniej rywalizować o zamówienia, na początku marca bieżącego roku zainteresowane firmy, instytucje, zachęcone przez marszałka województwa pomorskiego, podpisały w Gdańsku deklarację współpracy.

Koszt budowy tunelu szacowany jest na około 6 miliardów euro. W jakim zakresie przetargi zostaną ogłoszone, na jakich warunkach - będzie wiadomo w przyszłym roku. Za doprowadzenie do zbudowania tunelu odpowiedzialna jest duńska spółka państwowa Femern A/S. Ona też ma sfinansować, ze wsparciem Unii Europejskiej, budowę i eksploatować ów tunel.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki