Kto taką trasę przewozową u siebie urządzi - może liczyć na różne profity, a przede wszystkim na rozwój miast portowych. Dla Trójmiasta to świetna perspektywa, tyle że podobne zamiary mają także nasi zachodni sąsiedzi...
Już wiemy, że komunikacyjny szlak Bałtyk - Adriatyk będzie przebiegał przez terytorium Polski - trasę wyznaczono w Brukseli. Tam została podpisana deklaracja 14 regionów z Polski, Czech, Słowacji, Austrii i Włoch, dotycząca utworzenia i rozwoju kolejowego korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk. Ma on przebiegać przez następujące miasta: Gdynia - Gdańsk - Warszawa - Katowice - Brno - Wiedeń - Bratysława - Graz -Wenecja - Rawenna - Bolonia. Podpisanie tej deklaracji to wynik międzynarodowej współpracy w ramach projektów AB Landbridge - SoNorA, czyli "South - North Axis" (po polsku: "Oś Południe - Północ"), w których od początku uczestniczy Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Realizacja projektu AB Landbridge stanowiła podstawę do rozszerzenia zamierzeń planowanych w ramach projektu autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona.
- Celem projektu jest zwiększenie dostępności, bezpieczeństwa i konkurencyjności regionów położonych na trasie korytarza - stwierdza Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego, sygnatariusz wspomnianej deklaracji. - Inicjatorzy stawiają sobie również za cel realizację zobowiązań pakietu klimatycznego.
Wsparcia udzielają ministerstwa transportu i infrastruktury krajów uczestniczących w projekcie. Budżet projektu wynosi 7 mln euro.
Unia Europejska udostępnia dotacje na rozwijanie transportu innego niż wyłącznie samochodowy.
Temu celowi służą pieniądze, uwzględnione m.in. w programie Marco Polo II, mającemu doprowadzić do zmniejszenia zatłoczenia na drogach Europy poprzez przeniesienie transportu towarowego z dróg na bardziej przyjazne środowisku środki komunikacji, np. na żeglugę morską bliskiego zasięgu, kolej czy żeglugę śródlądową. Przewiduje wsparcie dla inicjatyw związanych z tworzeniem autostrad morskich, takich jak między Gdynią a Karlskroną.
Marco Polo I miał budżet na lata 2003 - 2007 w wysokości 115 mln euro. Marco Polo II dysponuje na dotacje kwotą w wysokości 400 mln euro, na lata 2007 - 2013.
Marco Polo II uwzględnia większy zakres geograficzny niż miał jego poprzednik. Umożliwia uczestnictwo w nim firmom "szerszej Europy" niż jedynie Unia Europejska.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?