MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Powstanie korytarz transportowy między Gdynią a Bolonią

Kazimierz Netka
Port w Gdyni to początek międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk
Port w Gdyni to początek międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk T. Bołt
Jak się przebić samochodami przez zatłoczoną Europę z Bałtyku nad Morze Śródziemne - zastanawia się wiele firm na północy Europy. Potrzebny jest dobry szlak przewozowy. Kraje położone nad południowym Bałtykiem zaczynają nawet rywalizować między sobą, starając się, by ów komunikacyjny łącznik zaistniał na ich terenie.

Kto taką trasę przewozową u siebie urządzi - może liczyć na różne profity, a przede wszystkim na rozwój miast portowych. Dla Trójmiasta to świetna perspektywa, tyle że podobne zamiary mają także nasi zachodni sąsiedzi...

Już wiemy, że komunikacyjny szlak Bałtyk - Adriatyk będzie przebiegał przez terytorium Polski - trasę wyznaczono w Brukseli. Tam została podpisana deklaracja 14 regionów z Polski, Czech, Słowacji, Austrii i Włoch, dotycząca utworzenia i rozwoju kolejowego korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk. Ma on przebiegać przez następujące miasta: Gdynia - Gdańsk - Warszawa - Katowice - Brno - Wiedeń - Bratysława - Graz -Wenecja - Rawenna - Bolonia. Podpisanie tej deklaracji to wynik międzynarodowej współpracy w ramach projektów AB Landbridge - SoNorA, czyli "South - North Axis" (po polsku: "Oś Południe - Północ"), w których od początku uczestniczy Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Realizacja projektu AB Landbridge stanowiła podstawę do rozszerzenia zamierzeń planowanych w ramach projektu autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona.

- Celem projektu jest zwiększenie dostępności, bezpieczeństwa i konkurencyjności regionów położonych na trasie korytarza - stwierdza Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego, sygnatariusz wspomnianej deklaracji. - Inicjatorzy stawiają sobie również za cel realizację zobowiązań pakietu klimatycznego.

Wsparcia udzielają ministerstwa transportu i infrastruktury krajów uczestniczących w projekcie. Budżet projektu wynosi 7 mln euro.

Unia Europejska udostępnia dotacje na rozwijanie transportu innego niż wyłącznie samochodowy.
Temu celowi służą pieniądze, uwzględnione m.in. w programie Marco Polo II, mającemu doprowadzić do zmniejszenia zatłoczenia na drogach Europy poprzez przeniesienie transportu towarowego z dróg na bardziej przyjazne środowisku środki komunikacji, np. na żeglugę morską bliskiego zasięgu, kolej czy żeglugę śródlądową. Przewiduje wsparcie dla inicjatyw związanych z tworzeniem autostrad morskich, takich jak między Gdynią a Karlskroną.

Marco Polo I miał budżet na lata 2003 - 2007 w wysokości 115 mln euro. Marco Polo II dysponuje na dotacje kwotą w wysokości 400 mln euro, na lata 2007 - 2013.

Marco Polo II uwzględnia większy zakres geograficzny niż miał jego poprzednik. Umożliwia uczestnictwo w nim firmom "szerszej Europy" niż jedynie Unia Europejska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki