red./US CBS/X-News
NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1 NASA
NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1: To przełomowe odkrycie astronomów. Siedem podobnych do ziemi planet w układzie planetarnym TRAPPIST-1. Na trzech z nich mogą być warunki do życia. Specjaliści z NASA nie kryją radości.

US CBS/X-News

NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1

NASA i Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) ogłosiły w środę odkrycie niezwykłego pozasłonecznego układu planetarnego. Wokół gwiazdy TRAPPIST-1, zlokalizowanej około 40 lat świetlnych od Słońca, krąży aż 7 planet o rozmiarach podobnych do rozmiarów Ziemi.

NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1

Wiadomo, że co najmniej sześć z nich ma skalistą powierzchnię, a aż trzy znajdują się w tzw. strefie zamieszkiwalnej, gdzie woda w stanie ciekłym mogłaby sprzyjać powstaniu życia. Odkrycia dokonano m.in. z pomocą teleskopów TRAPPIST-South w obserwatorium ESO La Silla oraz Very Large Telescope (VLT) w obserwatorium ESO Paranal, a także należącego do NASA Kosmicznego Teleskopu Spitzera.

Inne szczegóły to na razie tylko spekulacje. Choć odkryty układ planetarny przypomina układ słoneczny, to jednak jest zbyt wcześnie, aby stwierdzić, czy na planetach w ogóle może istnieć jakiekolwiek życie. Trudno też mówić o klimacie, który na nich planuje. To na co zwracają uwagę naukowcy, to fakt, iż planety krążą wokół gwiazdy w obrocie synchronicznym, to znaczy, że są w jej stronę zawsze zwrócone tylko jedną stroną. Na jednej półkuli zawsze panuje zatem noc, a na drugiej dzień.

Teraz przed naukowcami mnóstwo pracy. Chodzi przede wszystkim o określenie składu atmosfery.

Aż siedem planet krąży w układzie odległym od nas o "zaledwie" 40 lat świetlnych. Mają rozmiary podobne do Ziemi, mogą tam panować ziemskie temperatury i istnieć woda w stanie ciekłym. O odkryciu poinformowała NASA i Europejskie Obserwatorium Południowe ESO.

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył cały system planet podobnych do Ziemi. Układ nazwany TRAPPIST-1 ma aż siedem planet, które oznaczono kolejnymi literami alfabetu dodanymi do nazwy gwiazdy.

Na powierzchni każdej z siedmiu planet teoretycznie może się znajdować woda w stanie ciekłym. Wyznaczenia gęstości odkrytych globów sugerują, że przynajmniej sześć z siedmiu planet jest skalistych.

Do odkrycia planetarnych siedmioraczków wykorzystano różne teleskopy naziemne i kosmiczne. Badania rozpoczęto w ostatnich miesiącach 2015 roku, kiedy prowadzono obserwacje teleskopem Spitzer.

NASA przygotowała także plakat ilustrujący możliwy widok na nowo odkryte planety z perspektywy jednej z nich.

Materiał oryginalny: NASA: Nowy układ planetarny TRAPPIST-1 to 7 planet, na trzech mogą być warunki do życia - Dziennik Zachodni