Wyjątkowy pojazd trafił do Politechniki Gdańskiej. Auto ma pomóc w efektywnym utrzymaniu dróg
Z roku na rok w Polsce budowane są kolejne kilometry dróg. Aby w dłuższej perspektywie były one dostępne w dobrej jakości, potrzebne efektywne utrzymanie i zarządzanie ruchem. M.in. w ocenie stanu technicznego nawierzchni pomóc ma nowy samochód, który trafił w ostatnim czasie do Politechniki Gdańskiej.
Pojazd docelowo ma pomóc drogowcom unikać kosztownych remontów, a także - co za tym idzie - utrudnień w ruchu. Jak informuje uczelnia, samochód jest wyposażony w system do pomiaru właściwości funkcjonalnych nawierzchni, które ulegają zmianom w efekcie dużego natężenia ruchu pojazdów ciężarowych oraz na skutek działania czynników środowiskowych.
Są to różnego rodzaju spękania (efekt oddziaływania niskich temperatur), koleiny (powstają podczas gorących miesięcy letnich), łaty i ubytki, ale też głębokość tekstury nawierzchni (decyduje o właściwościach przeciwpoślizgowych i jest ważna ze względu na bezpieczeństwo użytkowników dróg), oraz stopień równości nawierzchni (wpływa na komfort podróży).
ZOBACZ TEŻ: Bezzałogowa łódź z Politechniki Gdańskiej ma pomóc uchronić polskie porty i morskie farmy wiatrowe. ZDJĘCIA
Nowy samochód badawczy pomoże w utrzymaniu dróg. Jest wyposażony w system laserowy
Samochód pełni funkcję mobilnej platformy badawcze. Jak czytamy na stronie politechniki, sercem nowego narzędzia jest jeden z najbardziej zaawansowanych spośród dostępnych obecnie na świecie systemów wykorzystujących wysokiej rozdzielczości obraz i sygnał laserowy LCMS-2 (Laser Crack Measurement System).
- System ten z dużą czułością i dokładnością potrafi wyłapać uszkodzenia na większości typów nawierzchni drogowych, zarówno asfaltowych, jak i z betonu cementowego już na wczesnym etapie ich powstawania – mówi prof. PG Marek Pszczoła, z Katedry Inżynierii Transportowej. - Pomiar opiera się na przetworzeniu obrazu 3D nawierzchni o bardzo wysokiej rozdzielczości. Specjalistyczne kamery rejestrują obraz nawierzchni wraz z obrazem linii laserowej wygenerowanej przy pomocy projektorów laserowych.
Dzięki danym pozyskanym przez urządzenie będzie możliwe wykrycie uszkodzeń i deformacji dróg. Specjalne oprogramowanie będzie automatycznie oceniać i klasyfikować uszkodzenia. Możliwe będzie także przewidywanie występowania zniszczeń i deformacji.
Zarządcy dróg od lat mogą liczyć na pomoc naukowców z Politechniki Gdańskiej. Pracownicy Zespołu Budowy Dróg, działającego w ramach Katedry Inżynierii Transportowej, od lat prowadzą badania naukowe oraz prace badawczo-rozwojowe, których celem jest ocena terenowa odcinków dróg oraz analiza przyczyn powstawiania uszkodzeń nawierzchni wraz z odpowiednim ich modelowaniem. Jak podkreśla uczelnia, nowe narzędzie pomiarowe pozwoli dodatkowo na ocenę postępu zużycia eksploatowanych nawierzchni. W oparciu o pozyskane dane naukowcy zyskają możliwość opracowania prognoz degradacji oraz strategii utrzymaniowych nawierzchni, które będą wsparciem zarządców dróg m.in. w planowaniu interwencji.
Czytaj też: Farma fotowoltaiczna na wodzie? To możliwe! Pierwsze w Gdańsku już powstały | ZDJĘCIA
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?