Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy znowu zrobią zakupy świąteczne niemal na ostatnią chwilę. Liczą na sprawdzony „patent” z promocjami

OPRAC.: KK
Polacy znowu zrobią zakupy świąteczne niemal na ostatnią chwilę. Liczą na sprawdzony „patent” z promocjami
Polacy znowu zrobią zakupy świąteczne niemal na ostatnią chwilę. Liczą na sprawdzony „patent” z promocjami materiał prasowy
Polacy znowu zrobią zakupy świąteczne niemal na ostatnią chwilę. Liczą na sprawdzony „patent” z promocjami. Blisko 30 procent konsumentów miało wyruszyć na świąteczne zakupy tydzień przed Wielkanocą, a prawie 22 procent robi to niemal na ostatnią chwilę. A kiedy wy robicie zakupy na święta?

Produkty są kupowane głównie w fizycznych placówkach – to ponad 93 procent. Konsumenci najbardziej oblegają dyskonty – również 93 procent. Po nich najczęściej wybierają się do supermarketów – ponad 22 procent. Prawie tyle samo osób odwiedza hipermarkety co targowiska i bazary.

Zdecydowana mniejszość preferuje sklepy osiedlowe, sieci convenience czy sklepy cash&carry. Jak komentują eksperci, konsumenci właśnie teraz liczą na najlepsze rabaty. Tydzień przed świętami wzrasta bowiem zainteresowanie ofertami z gazetek promocyjnych. A wybór dyskontów to – według znawców rynku – rezultat synergii niskich cen i dużej dostępności placówek.

Ostatnia chwila dobra na zakupy

W tym roku blisko 30 procent konsumentów zaplanowało realizację świątecznych zakupów tydzień przed Wielkanocą (rok wcześniej – ponad 30 procent). Dwa tygodnie przed tym terminem zamierzało je zrobić ponad 22 procent kupujących (rok temu – prawie 27 procent). Tak wynika z raportu pt. „Świąteczne zakupy Polaków 2024”, autorstwa Grupy BLIX i Proxi.cloud. Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku, metodą wywiadów internetowych wśród blisko 1,3 tys. konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację zakupów.

– Robienie zakupów na tydzień przed świętami to już niemal polska tradycja. Najwięcej osób wybiera się na zakupy właśnie wtedy, by postawić na wielkanocnym stole jak najświeższe mięso, ryby, warzywa czy owoce. Natomiast wizyty w sklepach w środku Wielkiego Tygodnia nie są możliwe dla wszystkich ze względu na ograniczenia czasowe. Grożą też utknięciem w długiej kolejce do kasy – wyjaśnia Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.

Ekspert dodaje, że dla konsumentów liczą się też przedświąteczne okazje, które pomagają im oszczędzić na dużych zakupach. Tydzień przed świętami wzrasta zainteresowanie ofertami z gazetek promocyjnych. Konsumenci liczą, że właśnie wtedy sieci handlowe zaoferują im najlepsze rabaty na produkty, które po Wielkanocy mogą nie być już tak chętnie kupowane. Niektórzy czekają naprawdę na ostatnią chwilę. Z badania wynika, że na kilka dni przed Wielkanocą zostawia zakupy blisko 22 procent kupujących (rok temu – prawie 23 procent).

– Patrząc na wyniki z dwóch lat, widać, że okołoświąteczne zwyczaje zakupowe Polaków utrzymują się stabilnie. W tym roku tak samo jak w zeszłym, ponad połowa konsumentów zaplanowała wizyty w sklepach na tydzień lub na kilka dni przed Wielkanocą. To rzeczywiście może wynikać z chęci upolowania najlepszych okazji, ale też z braku innych możliwości czasowych czy wręcz z niechęci do wcześniejszego przygotowywania świąt – stwierdza dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud.

Coraz lepsza organizacja

Ponad 20 procent konsumentów zupełnie odwrotnie podeszło do tematu, zaopatrując się w wielkanocne produkty aż miesiąc przed świętami. I w tym roku przybyło takich osób w stosunku do ub.r. (poprzednio – 13 procent). Nikodem Sarna uważa, że w ich przypadku mogło to wynikać z chęci rozłożenia zakupów w czasie i uniknięcia kolejek, jakie były widoczne w sklepach rok temu.

– Moim zdaniem, na wcześniejsze rozpoczęcie zakupów świątecznych niż rok temu prawdopodobnie miała wpływ poprawa nastrojów konsumentów i przedsiębiorców. Spadek inflacji przełożył się na ożywienie zakupowe. Pomogły w tym też nasilone działania promocyjne firm handlowych – komentuje dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Z kolei ponad 3 procent klientów sklepów wciąż jeszcze nie wie, kiedy wybierze się po świąteczne produkty (rok temu – blisko 5 procent). Nie ma to znaczenia dla prawie 3 procent ankietowanych, a 0,5 procenta uczestników sondażu nie zamierza robić żadnych zakupów.

– Jak widać, teraz mniej osób jest niezdecydowanych. Konsumenci coraz lepiej się organizują – zwraca uwagę dr Nikodem Sarna.

Zdaniem Urszuli Kłosiewicz-Góreckiej, konsumenci mają swoje przyzwyczajenia, choć nie tylko one decydują o terminach, w jakich robione są zakupy wielkanocne. Wpływają na nie również rodzaje produktów, które są nabywane oraz okoliczności społeczno-gospodarcze, mogące nieco przyspieszać lub opóźniać sprawunki świąteczne.

– Prawdopodobnie część konsumentów wcześniej zaczyna robić zakupy, by tuż przed świętami je uzupełnić. Tak postępują zwłaszcza racjonalni klienci, często preferujący zakupy online lub zamawiający gotowe już potrawy w różnych punktach gastronomicznych, aby odebrać je tuż przed świętami – mówi ekspertka z PIE.

Miejsce nie zaskakuje

Jak wynika z raportu, obecnie ponad 93 procent konsumentów stawia na zakupy stacjonarne (poprzednio – blisko 93 procent). Przeszło 4 procent badanych kupuje część produktów w fizycznych placówkach, a resztę online (wcześniej – ponad 5 procent). Nie ma to znaczenia dla nieco ponad 1 procenta nabywców. Niezdecydowani stanowią tylko 1,3% procenta, a wyłącznie online zaopatrzy się na Wielkanoc 0,3 procent ankietowanych.

– Polacy zdecydowanie wolą robić zakupy spożywcze w fizycznych placówkach. Pomimo rozwoju handlu elektronicznego, większość ludzi nadal preferuje osobiście odwiedzać sklepy. Wynika to z możliwości obejrzenia produktów na żywo, natychmiastowego otrzymania zakupionych towarów oraz kontaktu z obsługą klienta. Wyjątkiem był okres pandemii. Jednak – zgodnie z przewidywaniami – po uspokojeniu sytuacji epidemicznej konsumenci powrócili do swoich przyzwyczajeń – podkreśla dr Krzysztof Łuczak, ekspert rynku retailowego.

Biorąc pod uwagę typ placówki, w której konsumenci planują głównie zrobić zakupy, zdecydowanie pierwsze miejsce zajmują dyskonty – blisko 94 procent (poprzednio – prawie 95 procent). Dalej w rankingu widać supermarkety – ponad 22 procent (rok wcześniej – blisko 19 procent), hipermarkety – prawie 15 procent (poprzednio 22 procent), targowiska i bazary – niecałe 15 procent (rok wcześniej niecałe 14 procent), a także sklepy osiedlowe – blisko 6 procent (w 2034 roku prawie 6 procent).

Prawie 2 procent konsumentów nie wie, gdzie zrobi zakupy (poprzednio niemal 3 procent). Nie ma znaczenia dla przeszło 1 procenta ankietowanych. W sieciach convenience zaopatrzy się ponad 1 procent badanych, a w cash&carry – 0,9 procent. Dla eksperta z Proxi.cloud nie jest zaskoczeniem to, że dyskonty deklasują inne formaty. To rezultat synergii niskich cen i dużej dostępności placówek.

– Niemniej Polacy nie są w stanie kupić wszystkich produktów w dyskoncie, dlatego uzupełniają je właśnie w supermarketach. Ponadto ten kanał sprzedaży zyskał na ekspansji sieci Dino i intensywnych działaniach promocyjnych takich retailerów, jak Stokrotka, Intermarche czy Polo Market. Tracą na tym przede wszystkim hipermarkety, które czują wyraźny odpływ klientów w kierunku zarówno dyskontów, jak i supermarketów – tłumaczy Marcin Lenkiewicz.

Dr Nikodem Sarna dostrzega spadek atrakcyjności hipermarketów także w badaniach ruchu w sklepach. I zaznacza, że dla nich ten rok zapowiada się jako czas pełen wyzwań. Intensywne działania promocyjne Biedronki i Lidla mogą odbierać część klientów nie tylko innym dyskontom, ale także hipermarketom.

Trwa głosowanie...

Kiedy robisz zakupy na święta?

Dziennik Bałtycki

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki